Startup marketing

Te már tudod, hogy a Te terméked/szolgáltatásod a legjobb a piacod. Hogyan juttatod el a hírét másokhoz is?

 

  1. Tedd exkluzív élménnyé a szolgáltatást/terméket – legyen előzetes feliratkozás, és leghamarabb csak azok próbálhatják ki a terméked, akik feliratkoztak.
    Tanulság: Mielőtt piacra dobnád a terméked, kezdj el érdeklődő listát gyűjteni! Ez hasznos lehet, ha Lean Startup-ként szeretnéd vezetni a vállalkozást, hiszen lesz egy ötleted arról, mennyien érdeklődnek valóban a terméked/szolgáltatásod iránt.
  2. Ön-promotálás
    A magyar piac még nem annyira szaturált startup történetekkel, mint mondjuk az amerikai. Egy-egy eredetibb startup ötletet a nagyobb hírportálok még felkaphatnak, érdemes lehet írni nekik egy rövid e-mailt, amiben összeszeded, miért érdekelné a sztorid/startup-od az olvasóikat.
  3. Tedd könnyűvé és értékessé, hogy megosszák a hírt a startup-odról.
    A Hotmail például kezdetben minden e-mail végére odarakott egy linket, hogy hol tudnak az e-mail címzettjei feliratkozni, ha ők is Hotmail-es fiókot szeretnének.
    A Dropbox 60%-kal növelte a feliratkozóik arányát az ajánlási programuk segítségével (ha ajánlod a Dropbox-ot az egyik barátodnak, 500 MB-tal több helyet tudsz majd tárolni, illetve 1 GB-tal, ha fizető felhasználó vagy). A felhasználók 30 nap alatt 2.8 millió meghívót küldtek.
  4. Adj érdekes tartalmat a potenciális vevőidnek, hogy megismerjék a neved.
    A Mannaszappannál, akik természetes összetevőkből készült kozmetikumokat árulnak, olyan blogot vezetnek már jó ideje, ahol értékes tippeket osztanak meg azokkal, akik érdekeltek a bio-életmódban – tehát, akik a vevőik lennének.
    A Klikkmarketing Adwords-ügynökség Facebook oldalán az eredeti tartalom és tanfolyamokra való felhívás mellett olyan tartalmat is közzétesznek, ami a potenciális vevőik számára érdekes lehet.
    Tanulság: Olyan tartalmat adj, ami valóban értékes azok számára, akik a vevőid is lehetnének.
  5. Adj a vevőidnek olyan vásárlói élményt, amiről beszélni akarnak majd.
    Jonah Berger amerikai professzor 2011-es „Contagious” című könyvében azt kutatta, milyen híreket, cikkeket osztunk meg. Ezeket összefoglalva előállt a vírusmarketing összetevőivel, az ún „STEPPS” programmal:

    • Social Currency (Társadalmi érték): Olyan dolgokat osztunk meg másokkal, amitől jó színben fogunk feltűnni – pl. Instagramon azt, hogy milyen menő helyen ettünk, milyen jól becsomagolt dolgot vásároltunk, stb.
    • Triggers (Indítóok): Ha az emberek elkezdenek egy mindennapos dolgot egy termékkel asszociálni, gyakran eszükbe jut, és gyakran ez lesz az első, ami vásárláskor eszükbe jut. (Például egy jól ismert köhögés-csillapító márka reklámjában, a „Mit mondunk arra, ha valaki köhög?” kérdésre a válasz a márka neve volt. Sok ismétléssel, a reklám megragadt annyira, hogy sokan a márka nevét mondták, mikor valaki köhögött mellettük.)
    • Emotions (Érzelmek): Amikor érzelmeket vált ki belőlünk valami, azt könnyebben megosztjuk. (Példaként Berger Susan Boyle X-Factor videóját említi.)
    • Public (Nyilvános): Ha valaki más is látja, hogy egy bizonyos terméket használunk, akkor ők is kedvet kapnak hozzá. Példa erre a különböző női márkák újrahasznosítható táskája, amit utána is használnak, vagy akár a nemrég kezdődött „Jegesvödör” kihívás.
    • Practical Value (Gyakorlati érdek): Ha valamiből tanult a közönséged, azt könnyen másnak is említeni fogja. Jó példa erre a különböző infografikák használata, ami könnyen megosztható, de mégis érdekes tartalmat kreál.
    • Stories (Történetek): Minden ember született mesélő. Ha valamihez történetet tudnak kapcsolni, szívesen megosztják másokkal is. Berger a Dove „Igazi szépség” kampányait hozza példaként, ami történetekbe ágyazta, hogy a nők mennyire másként látják magukat, mint amilyenek valójában. Amikor a történetet újrameséljük, elkerülhetetlenül megemlítjük a márkát is.