Mi az exit stratégiád?

Már amikor a startupod elindításán gondolkozol, érdemes legalább elképzelni egy utat, amit szeretnél, hogy a startupod bejárjon. Ez persze összefügg azzal is, hogy milyen típusú vállalkozásban gondolkozol – lifestyle business esetében például elképzelhető, hogy egész életedben azzal szeretnél foglalkozni, amit most elkezdesz. Ilyenkor minimalizálnod kell a befektetőktől való függést, hogy a lehető legtöbb bevétel a Te zsebedbe jusson. A vállalkozások többségénél azonban segíthet, ha már a legelejétől tudod, mi az, amit el szeretnél érni.

mi-az-exit-strategiad

Exit stratégiák a következők lehetnek:

  • Felvásárol egy nagyobb cég.
    Ha találsz egy vállalkozást, aki megvenné a Tiéd: bingó. Sok vállalkozó álma, hiszen ezután kiélvezhetik az eladással járó profitot, dicséretet, illetve új, izgalmas üzletbe foghatnak bele.
    Ha valaki felvásárol, sokkal nagyobb szabadságod van az ár meghatározásában, mint ha mondjuk a tőzsdére vinnéd a cégedet.
    Ahhoz, hogy megtaláld azt, aki a legtöbbet fizetheti a cégedért, nézd meg, ki számára lennél stratégiai befektetés: ki vehet meg azért, hogy betörjön egy új piacra, vagy, hogy új terméket ajánljon a már meglévő vásárlóinak? Ha van olyan cég, amelyik úgy érzi, hogy a megvételeddel olyan létfontosságú képességeket nyerhetnek, amit nekik sokkal több ideig tartana kifejleszteni, nyert ügyed van.
    Ha a végcélod az, hogy valaki megvegyen, tedd magad vonzóvá a vágyott cég számára! Azonban vigyázz, hogy ne zárkózz el a többi lehetőségtől sem: ha túlságosan egy másik cég érdekeit figyelembe véve fejleszted a céged/terméked, könnyen hoppon is maradhatsz.
    Ha azonban sikerül a tárgyalóasztalhoz leülnöd a céggel, akit kinéztél magadnak, a következő számok lesznek azok, amiken állhat vagy bukhat az üzlet jövője:

    1. Forgótőke – mi lesz az az összeg, amire a vevődnek szüksége lesz aznap, amikor átveszi tőled a céged? Ebbe beletartoznak a kint levő kötelezettségek, a költségek, a leltár, stb.
    2. Garanciális költségek – mennyi ideig tud egy korábbi vásárlód a céged új tulajdonosa felé követelésekkel fellépni?
    3. Kinyerési záradék – Ha a cégedet egy bizonyos összegért adnád el, elképzelhető, hogy az átvételkor csak az összeg felét fizeti, a maradékot pedig egy megbeszélt időtartamon belül, annak fényében, hogy elérte-e a cég az előre megbeszélt célszámokat. Itt a tárgyalások nehéz kérdései az elérhető célszámok, és a kifizetés határideje körüli viták.
  • Eladod a céged valakinek.
    Ha vannak, akik érzelmileg kötődnek a cégedhez, mielőtt lépsz a cég bezárásával kapcsolatban, elgondolkodhatsz azon, megvennék-e a céget, és továbbvinnék-e. Ilyen vásárlók jöhetnek a közvetlen környezetedből, lehetnek az alkalmazottaid, a vásárlóid, a barátaid…
    Ilyenkor olyan megoldást is ki tudtok dolgozni, ahol hosszabb időn keresztül fizetnek a vállalkozásodért, kevéssel indulva – még így is többet kapsz, mintha csak simán bezárnál.
    Ha ismered a vevődet, és ők is ismernek, sokkal kevesebb tárgyalással, a cég nagyon mély átvizsgálása nélkül, hamarabb tudtok üzletelni. Valószínű, hogy a vásárlód igyekezni fog a céged jellegét megőrizni. Ha a korábbi alkalmazottaidnak adtad el, biztos lehetsz benne, hogy olyan ember veszi át, aki valóban keményen fog dolgozni annak fennmaradásán.
  • Csődeljárást indítasz.
    Nem sok vállalkozó indul ki abból, hogy be fogja zárni az üzletét, de előfordul. Ilyenkor minden, eladásokból származó bevételt a hitelezők között kell szétosztani. Ilyenkor nincsenek tárgyalások, próbálkozások, egyszerűen úgy dönthetsz, elég volt.
    Nagy hátránya, hogy nem fogod visszakapni az összes befektetett pénzt, és elveszted az üzleti partnereid többségét, és a jó hírnevednek is árthat.
    Ettől függetlenül, tudnod kell eldönteni, ha életképtelenné válik egy cég.