Hogyan fejlesztheted a vállalkozói éned?

Egy cég legnagyobb erőforrása és értékteremtő képessége az ott dolgozók tudása. A vállalkozás beindításakor a startupper tudása és hozzáértése a cég legfontosabb értéke. A befektetők számára is ez lesz a döntő tényező, amikor a tőkéjük beruházásáról döntenek: hiába látnának ugyanis fantáziát a termékben, ha a vállalkozót hozzá nem értőnek találják. Fordítva is igaz: sokan sokkal inkább a cégvezetőbe fektetnek be, mint a termékbe.

  • Ne hagyd abba a tanulást.
    Alapvető elvárás, hogy mindent tudj az iparágadról, a versenytársaidról, és a piacról. Járj el meetupokra, ismerkedj meg a befolyásoló hangokkal, olvass piackutatást, könyveket, blogokat a témáról. Légy tisztában a terméked előállításának részleteivel, és a fejlesztésének technikai korlátaival.
  • Lépj ki a komfortzónádból.
    A fejlődés kulcsa az, ha valami olyat csinálsz, amiben esélyed van arra, hogy elbukj. Ha mindig mindenben sikeres vagy, azt jelenti, hogy nem vállalsz elég kockázatot. Ez viszont azt jelenti, hogy a startupod nem lesz piacképes, hiszen nem lesz, ami megkülönböztesse a többi, megszokott terméktől.
  • Vegyél beszédórákat/járj vitaklubba/csatlakozz egy színjátszótársulathoz.
    A kommunikációs képességeid cégvezetőként meghatározzák a karriered. Mennyire vagy képes odafigyelni a vevőid, alkalmazottaid mimikájára, mennyire tudod megjósolni a reakcióikat? Mennyire tudod világosan átadni az ötleteidet? Képes vagy több tucat ember előtt is beszélni?
    Sokat segíthet az is, ha felolvasol magadnak, vagy a hozzád közel állók segítségét kéred a beszédkészséged fejlesztésében.
    A mindennapok fontos része az is, hogy kiéld a kreativitásodat, ami hozzásegít ahhoz, hogy más nézőpontból is lásd az előtted álló akadályokat – ha színészkedsz, vagy olvasol, két legyet üthetsz egy csapásra.
  • Ismerd a vevőidet.
    Valószínű, hogy a legelső vevőidet személyesen is ismerni fogod: mélyítsd el velük a kapcsolatot. Kérdezd meg őket a véleményükről a termékkel kapcsolatban, lehetséges fejlesztésekről, miért téged választottak, mi a véleményük a konkurenciáról.
    Az, hogy mennyit foglalkozol kezdetben a vevőiddel, meghatározza az egész céged arculatát. Te döntesz arról, hogy mennyire lesz vevőcentrikus a céged, és így mennyire kerül közel a márkád az emberekhez.
  • Vegyél részt network-rendezvényeken.
    A legfrissebb híreket, a legjobb ajánlásokat, tippeket és visszajelzéseket itt fogod kapni.
  • Vedd körbe magad okos emberekkel.
    A legtöbb, amit a saját fejlődésedért tehetsz, az az, ha olyan emberek társaságában vagy, akik mellett úgy érzed, hogy sokat tanulhatsz, mert például régebb óta vannak a szakmában. Ha kihívást jelentő emberekkel veszed magad körbe, inspirálni fognak, hogy tovább fejlődj.
  • Fejleszd az empátiádat.
    Hogy megértsd a vevőidet, és motiválni tudd az alkalmazottaidat, bele kell tudnod élni magad a helyzetükbe. Az empátia fejlesztéséhez hozzájárul az, ha idegenekkel is beszélgetsz – ha nyitottak rá, válts olyanokkal is pár mondatnál többet, akiket nem ismersz! Ez segít megismerni egy tőled és az ismeretségi körödtől teljesen különböző életet. Nagy segítség lehet még a képzelőerő fejlesztése is – nézz több filmet, és tedd fel magadnak a kérdést: miért cselekedtek úgy a szereplők, ahogy?
  • Tűzz ki magad elé célokat, és jutalmazd meg magad, ha elérted őket!
    Ha valamiben változást akarsz elérni, mérd a fejlődésedet, hogy lásd, honnan hová jutottál, és mi volt a változás oka.
    Sikerült visszajelzést kérned több vevőtől, esetleg beszédet tartottál nagyközönség előtt? Ezek mind fontos állomásai annak, hogy a legtöbbet hozd ki magadból: ne felejtsd el megjutalmazni magad érte.
  • Önkénteskedj.
    Ha havonta pár órában tudsz csak segíteni, az is sokat segít abban, hogy egy új látásmóddal gazdagodj, új helyzetekbe kerülj – és így jobban megismerd önmagadat is.