Hogyan készítsünk email kampányt?

Email az egyik leggazdaságosabb KKV marketingeszköz. Segítségével anyagi forrásainkat megkímélve érhetünk el valódi, mérhető eredményeket. A második legnépszerűbb eszköz a keresőmarketing után.

A terv elkészítéséhez segítségül hívtunk két képzeletbeli céget, hogy rajtuk mutassuk be az egyes lépéseket. Ismerkedjen meg velük:

RelaxLand

Masszázsszalon-lánc, mely több magyar városban is rendelkezik üzlettel, a masszázs számos válfaját kínálják.

Mobil Birodalom

Mobiltelefonokat és tartozékokat forgalmazó cég, mely webshoppal is rendelkezik.

1. lépés: Határozza meg a közönségét!

Mielőtt elkezdené összeállítani kampányát, gondolja át, kihez szeretne szólni. Ha tisztában van vele, kit céloz meg üzenetével, azt is tudni fogja, hogyan fogalmazza meg. Kihez szeretne szólni? Vagyonos üzletemberekhez? Háziasszonyokhoz? Diákokhoz? Nyugdíjasokhoz? Vidékiekhez? Ha sikerült kijelölnie az emberek azon csoportját, melyhez szólni kíván, lövés előtt spóroljon a golyóval: szűkítse le a kört még jobban! Fogalmazza meg néhány szóban, mi jellemzi a csoportban lévő embereket!

Hány évesek, hol laknak, mit csinálnak szabadidejükben? Azonosuljon velük egy pillanatra, és fogalmazza meg az üzenetét az ő stílusukban! Így a hírlevelek tartalma mindig illeszkedni fog célcsoportja érdeklődéséhez, amivel garantálhatja kampánya sikerét.

Fontos, hogy mindig célzott üzeneteket küldjön közönségének, ezzel mozdítva előre a vásárlási döntés folyamatát. A marketingkampány során elküldött emailek mindegyikét úgy fogalmazza meg, hogy az ügyfél vagy leendő ügyfél aktuális problémájára kínáljon megoldást. A címzett egyszerű érdeklődő, aki még maga sincs tisztában azzal, hogy könnyebb lenne az élete, ha birtokában lenne az adott termék? Keltse fel érdeklődését szolgáltatása vagy termékei iránt! Lehet, hogy az adott pillanatban még nincs szüksége rájuk, de amint ez megváltozik, Ön lesz az első, akit megkeres, hiszen addigra már „ott van a fejében”! A komoly érdeklődőknek szánt levelekben hasonlítsa össze termékét a konkurenciáéval, kiemelve sajátja előnyeit! Visszatérő vásárlóinak ajánljon időről időre kiegészítő termékeket!

A RelaxLand kampányával a tehetősebb réteghez szeretne szólni. Célközönségük ülőmunkát végez, egész nap számítógép előtt dolgozik. Szeretné megismertetni velük a masszázs előnyeit, és meggyőzni őket arról, mennyivel egészségesebben élhetnének, ha igénybe vennék szolgáltatásait. Közönsége:

  • szeretné megismerni az egészséges élet előnyeit

  • érdeklődik a legnépszerűbb masszázsfajták iránt

  • kíváncsi a hírekre és érdekességekre

A Mobil Birodalom célközönsége a technikai újdonságok iránt érdeklődő, a mobil lehetőségeket üdvözlő és kihasználó réteg. Szeretné tájékoztatni őket kiegészítő termékeiről, törzsvásárlóknak szóló ajánlatairól, akcióiról és a legújabb fejlesztésekről. Ügyfeleik:

  • a termékismertetőkre és tesztekre kíváncsiak, tudni akarják, milyen mobiltelefonra lenne érdemes lecserélniük a régit

  • tudni szeretnék, milyen tartozékokkal tehetnék még kényelmesebbé a mobilhasználatot

  • érdeklődnek a legújabb típusú mobilok iránt

  • értesülni szeretnének a különleges ajánlatokról és leárazásokról

2. lépés: Határozza meg a kampány üzenetét!

Most, hogy már tudja, kihez szeretne szólni, felvázolhatja marketingkampánya fő célját: azt az üzenetet, melyet kommunikálni szeretne olvasói felé. Fogalmazza meg a választ a következő kérdésekre:

  • Mit akar hallani tőlem a közönségem?

  • Milyen fontos információkat oszthatok meg velük?

  • Mit akarok elérni az email marketinggel?

Ha világosan megfogalmazza a célját, később könnyebben összeállíthatja emailjei tartalmát is. Ha nem biztos benne, egy bizonyos dolog szerepeljen-e a hírleveleiben, gondolja át még egyszer, mit is szeretne kommunikálni közönsége felé. Ha az a bizonyos összetevő segíti céljában, alkalmazza.

A RelaxLand célja: felkelteni ügyfelei érdeklődését a masszázs iránt, megismertetni őket a legnépszerűbb típusokkal, majd egy ingyenes masszázzsal becsalogatni őket az üzletbe, hogy az ott szerzett élmények miatt később is visszatérjenek. Visszatérő vevőiket pedig a legújabb technikákról és anyagokról értesítve szeretnék újra és újra rábírni a szolgáltatás igénybe vételére.

A Mobil Birodalom célja: meggyőzni érdeklődőiket arról, miért náluk érdemes lecserélniük régi mobiltelefonjukat egy újra, majd kiegészítő termékeket és később újabb mobiltelefonokat értékesíteni nekik. Szeretnének információkat szolgáltatni ügyfeleinek a legújabb modellekről, amint a legutóbb vásárolt készülék elavulttá válik, illetve különleges ajánlatokkal és akciókkal felkeresni az olvasókat.

Tippek a hírlevél elkészítéséhez

A tartalom a hírlevelei legfontosabb része, így alaposan át kell gondolnia, hogyan állítja össze őket. Íme néhány ötlet:

  • Kezelje kiemelten ügyfeleit

  • Szolgáljon hasznos információkkal

Íme néhány téma, melyeket kifejthet emailjeiben:

Szakmai témák

  • Szakmai érdekességek, melyekről kevés vevő tud

  • Szemlézgetés a külföldi szakirodalomból

  • Szakmai vitatéma: Mik az uralkodó nézetek, és az Ön cége melyiket képviseli?

  • Az iparága érdekes statisztikái, adatai, az Ön kommentárjával

  • Tévhitek és félretájékoztatások az interneten az iparágról

  • 100 évvel ezelőtt hogy nézett ki ez az iparág?

  • Jóslás: Hol fog tartani az iparág 2020-ban?

  • Beszámoló egy szakmai rendezvényről

  • Hozzászólások egy az iparághoz kapcsolódó hírhez

Az ügyfelekről

  • Legkedvesebb ügyfelének bemutatása

  • Esettanulmány: Egy sikeres vevőnk

  • Egy vevője dilemmája - hogyan segített megoldani

  • Egy nagyon régi vevőjének bemutatása - 5 ok, hogy miért maradt hűséges

  • Felmérés: Hogyan gondolkodnak a vevőik?

A termékről

  • Egy termék részlete felnagyítva: „Ki tudja, mi ez?”

  • Egy ősrégi termék az iparágából

  • A színfalak mögött: Termékfejlesztések

  • Új termék bevezetése

A cégről és a munkatársakról

  • A munkatársak bemutatása („Ki az a hang a telefonban?”)

  • Miért úgy épül fel a cége csapata, ahogy?

  • Fotók a csapatról és az irodáról

  • Egy érdekes történet a cégéről 10 évvel ezelőttről

  • Egyik kedvenc alvállalkozójának bemutatása: Miért dolgoznak vele?

  • Hová jár a csapat ebédelni? („Jöjjön velünk ebédelni egyszer!”)

  • Cég születésnapja

  • Új telephely, új autó, új iroda, új kolléga

  • Kedvenc alapítványuk, és mit tesznek érte

  • A cégéről megjelent cikk körbeküldése

  • Pozitív gondolkodás a cégében

Személyes információk

  • Miért indította el vállalkozását?

  • A célkitűzésről és célok eléréséről

  • Utazásai során milyen jó ötleteket látott?

  • Véleménye az ország gazdasági helyzetéről stb.

  • A kedvenc vicce

  • Kedvenc blogjai, újságjai, weboldalai

  • Élményei más cégeknél vevőként

(A témaötletek a www.marketingcommando.hu oldalról származnak.)

  • Kommunikáljon személyre szabottan

  • Fogja rövidre

  • Legyen közvetlen

  • Tüntesse fel elérhetőségét

  • Legyen egyedi

  • Szánjon elegendő időt a levél külalakjának megtervezésére

  • Kérjen visszajelzést címzettjeitől

3. lépés: Vázolja fel a céljait!

A marketingterv fontos része a célok meghatározása. Ezek segítségével pontosabban megbecsülheti, kampánya sikeres lesz-e vagy sem. Írja le az alábbiakat:

  • Mi a célja?

  • Hogyan éri el a célját?

  • Hogyan méri, hogy elérte-e a célját?

Ne feledje: a cél mindig az, hogy a leendő ügyfél folyamatosan haladjon előre a vásárlási döntés folyamatában: meggyőző kampányleveleivel „el kell adnia” neki a következő státuszt, és tudatos kommunikációval terelni a végcél, azaz a vásárlás felé.

  • Érdeklődők

  • Komoly érdeklődők

  • Vevők

  • Visszatérő vevők

ARelaxLand célja:

  • A következő évben 20%-kal bővíteni vendégkörét

  • Minden lehetséges rendezvényen és weboldalon reklámozni a hírlevelet, illetve elérhetővé tenni a feliratkozó formot

  • Ráébreszteni célközönségét arra, hogy a rengeteg ülőmunka miatt szükségük van a masszázsra

  • Egy ingyenes masszázzsal becsalogatni őket a szalonba

  • Bizonyos idő elteltével emlékeztetni őket, hogy ismét rájuk férne egy masszázs

  • Meggyőzni őket arról, hogy egészségük érdekében bizonyos időközönként szükségük van masszázsra

  • Hűségkártyát ajánlani visszatérő vevőiknek, mellyel havi 3 alkalmat kaphatnak 2 áráért

AMobil Birodalom célja:

  • Egy érdekes hírlevél ígéretével vagy egy kedvezményes kuponnal rávenni az érdeklődőket a feliratkozásra

  • Meggyőzni hírlevélolvasóit arról, hogy a gyors technikai fejlődés miatt érdemes időről időre lecserélni a telefonjukat

  • Megtudni, milyen kategóriájú telefon érdekli őket, meggyőzni őket az előnyökről a konkurencia ajánlatával szemben

  • Csereakcióval rávenni őket a vásárlásra

  • Kiegészítő termékeket ajánlani vevőiknek a megvásárolt készülékhez

  • Időről időre felhívni figyelmüket a legújabb fejlesztésekre

4. lépés: Határozza meg a kampány menetrendjét!

Üljön le a naptárjával, és gondolja át, milyen időközönként küldi ki a leveleket. Célközönsége mennyire dönt könnyen? A tehetősebb rétegbe tartozik, aki könnyebben válik meg akár nagyobb pénzösszegtől is? Diák, akinek az ösztöndíjból kell gazdálkodnia, így jobban meggondolja, mire költ? A termék mennyire igényel hosszas gondolkodást? Egy autó vagy lakás vásárlását családtagjainkkal is meg kell beszélnünk, és általában több időt szánunk a döntésre, mint például egy számítógép esetében. Ennek megfelelően határozzuk meg az emailek gyakoriságát és számát.

Azonban ügyeljen rá, hogy ne túl ritkán vagy épp túl gyakran küldjön leveleket. Több hónap ne teljen el anélkül, hogy kommunikálna közönségével, hiszen ha sokáig nem hallanak Ön felől, el is felejthetik, hogy feliratkoztak hírlevelére, és spamnek titulálhatják a levelét. De túl gyakran se küldjön levelet, hiszen ha az olvasók úgy érzik, ellepi őket az email áradat, előfordulhat, hogy leiratkoznak, vagy ami még rosszabb, spam bejelentést tesznek.

A fentieket útmutatóként használva alakítsa ki termékének vagy szolgáltatásának, illetve email kampányának megfelelő gyakoriságot és időzítést. Tervezze meg kampányát, készítse el a sablonleveleket, majd időzítse be őket, vagy kösse a levelek kiküldését különböző feltételek teljesüléséhez. Például, amint lejár a tesztidőszak, küldjön levelet érdeklődőjének, és kérdezze meg, hogy tetszett neki a termék, és részletezze, miért lenne előnyös éppen most megrendelnie. Ha a kampány elindítása előtt mindent alaposan megtervez, és automatizálja a leveleket, kampányát ezután már „magára is hagyhatja”, hiszen a rendszer minden érdeklődőjét automatikusan végigvezeti az előre meghatározott folyamaton anélkül, hogy Önnek bármit tennie kellene.

Lássuk, fiktív cégeink hogyan alkalmazzák mindezeket:

A RelaxLand:

  • Havi hírlevéllel indít, melyben leírja a masszázs előnyeit, bemutatja a különböző fajtákat, érdekes történeteket mesél, elégedett vásárlóitól idéz, és a hírlevelet mosolygó emberek és hangulatos masszázsszalonok képével illusztrálja

  • Az első néhány email után egy kérdőívet küld ki azt tudakolva az érdeklődőktől, milyen gyakran ülnek a számítógép előtt, mennyit mozognak, milyen egészségügyi problémájuk van, a gyengéd vagy az erősebb masszázst szeretik-e

  • Listát készít az egyes masszázstípusok iránt érdeklődőkről, majd a harmadik napon automatikus emailt küld leendő vevőinek: azon néhány szerencsés közé tartoznak, akik eljöhetnek a szalonba kipróbálni a választott masszázst, és hozhatnak plusz egy főt is (adják meg az adatait)

  • Az ingyenes masszázs másnapján levélben megkérdezi az ügyfeleket, hogy tetszett a dolog, és nem szeretnék-e újra átélni az élményt, illetve megemlíti, hogy aki most bejelentkezik a következő hétre, kap ajándékba egy párologtatót és illóolajat

  • Azoknak, akik bejelentkeznek a masszázsra, küld egy gratuláló levelet, és megerősíti őket abban, milyen jót tesznek ezzel egészségüknek

  • A masszázs másnapján emailben megkérdezi tőlük, milyen volt az újabb masszázs, és arra kéri őket, írják meg a tapasztalataikat

  • Pár hét múlva felhívja a figyelmüket, hogy ideje lenne egy újabb masszázsnak, illetve arra is, hogy újfajta masszázságy érkezett a szalonba, nem szeretnék-e kipróbálni

  • Törzsvendégeiknek kedvezményre jogosító klubkártyát ajánl

A Mobil Birodalom:

  • Heti hírlevéllel indít, melyben leírja, hogy miért érdemes időnként lecserélnünk a mobiltelefonunkat, bemutatja a különböző típusokat, érdekességeket mesél, és elégedett vásárlóitól idéz

  • Az első néhány email után egy kérdőívet küld ki azt tudakolva az érdeklődőktől, mivel foglalkoznak, milyen funkciók fontosak számukra egy mobiltelefonnál, milyen gyakran és mire használják a készüléket

  • Listát készít az egyes típusok iránt érdeklődőkről, majd a harmadik napon automatikus emailt küld leendő vevőinek: azon néhány szerencsés közé tartoznak, akik kapnak ajándékba egy kedvezményre jogosító kupont, melyet a következő héten használhatnak fel

  • Attól, aki a kupon hatására a webáruházban vásárol, megkérdezi, nem szeretne-e a telefon mellé egy kihangosítót vagy headsetet

  • A vásárlás megerősítésekor küld egy gratuláló levelet, és megerősíti a vevőket őket abban, milyen jól választottak

  • A termék átvétele után egy héttel megkérdezi az ügyfelektől, hogy tetszik a telefon, és arra kéri őket, írják meg a tapasztalataikat

  • Pár hónap múlva felhívja a figyelmüket, hogy új kiegészítők érkeztek a telefonjához

  • Törzsvásárlóinak kedvezményre jogosító klubkártyát ajánl

  • Egy év múlva felhívja a figyelmüket arra, hogy megérkezett a legújabb modell, érdemes lenne lecserélniük a telefonjukat, amit most egy csereakció keretében, kedvezményes áron tehetnek meg

5. lépés: Állítsa be a határidőket!

Már eddig is számtalan dolgot tett email marketingkampánya sikeréért. Most szánjon időt arra, hogy kitűzze a határidőket. Jegyezze fel a dátumokat a naptárjába, hogy mindennel időre elkészüljön kampánya elindításáig. A határidők és az egyes lépések különbözhetnek attól függően, milyen iparágban tevékenykedik. De itt van néhány lépés, melyeket nem árt beiktatnia:

  • 1. nap: Határozza meg a témákat, melyeket ki szeretne dolgozni hírleveleiben, illetve gondolja át, milyen sablonlevelekre van szüksége, valamint, hogy milyen képekkel illusztrálná a szöveget

  • 2. nap: Készítsen vázlatot az egyes témákhoz, és gyűjtse a kiválasztott képeket egy mappába a számítógépén (Bizonyosodjon meg róla, hogy van engedélye a képek felhasználásához, nem vadászhat le bármit az internetről)

  • 3. nap: Hozza létre a sablonleveleket, majd olvassa át őket alaposan, nehogy elütések vagy helyesírási hibák maradjanak bennük, és küldjön egy-egy teszt emailt saját magának és egy munkatársának vagy barátjának is, hiszen több szem többet lát

  • 4. nap: Időzítse be a leveleket, állítsa össze és indítsa el a kampányt

Most, hogy alaposan átgondolta a szükséges lépéseket, már tudja, pontosan mennyi időre van szüksége a kampány megtervezéséhez és megvalósításához. Vegye elő ismét a naptárját és jegyezze be a kampánytervezés és a kampánykiküldés időpontját. Ne feledkezzen meg az ünnepnapokról, mikor a határidőről dönt! Érdemes egyes ajánlatait bizonyos ünnepek elé időzíteni, például adjon ajándékötleteket olvasóinak Valentin-nap előtt, hogy kedvet kapjanak a rendeléshez webshopjából. Üzleti híreket viszont ne küldjön ünnepnapon, hiszen a legtöbb cégben olyankor nem dolgoznak. Ha kellően áttanulmányozta a fentieket, minden eszköz a kezében van ahhoz, hogy hatékony email marketingkampányt indíthasson. Reméljük, útmutatónk segítségével sikeresen teljesíti az egyes lépéseket, és munkája eredményeképp hírlevelét olvasva címzettjei úgy érzik majd, ajándékot kaptak.