Email kampányok leggyakoribb hibái

Az alábbi jellemző hibákat gyűjtöttük össze több mint 500 sikeres vállalkozásoknak tömeges email küldési gyakorlata alapján. Még egy olyan egyszerű dolog, mint egy nem elég hivatalos válasz email cím is megzavarhatja a címzettet. Mielőtt kiküldené a következő emailt listájára, mindenképp győződjön meg róla, hogy nem követi el az alábbi jellemző hibákat.

Nincs engedélye az email kiküldésére

Mielőtt bármilyen reklámcélú üzenetet küldene, meg kell bizonyosodnia arról, hogy a listáján szereplő címzettek mindegyike előzetesen engedélyt adott Önnek az emailek kiküldésére. Ha most legszívesebben úgy kezdené a válaszát, hogy „De hát…”, azonnal vegye le a kezét a Küldés gombról, mert amit küldeni készül, azt spamnek hívják.

Mielőtt tömeges, reklámcélú emaileket küld ki, be kell szereznie az engedélyt a címzettektől. Akkor lehet igazán nyugodt, ha bizonyíték van a kezében arról, hogy a címzettek valóban hozzájárultak ahhoz, hogy hírlevelet kapjanak Öntől.

A MiniCRM segítségével ehhez könnyedén hozzájuthat: feliratkozó űrlapjának elkészítésekor használja a dupla opt-in lehetőséget, küldjön aktiváló emailt érdeklődőinek, kérje meg őket, hogy erősítsék meg szándékukat.

Aki veszi a fáradságot erre, valóban kíváncsi a leveleire. Aki pedig nem, valószínűleg egyébként sem olvasta volna el őket. Így máris megtette az első lépést a sosem vásárlók kiszűrése felé. Illetve bármilyen félreértés vagy például téves spam bejelentés esetén igazolni tudja, hogy valóban rendelkezik a címzettek hozzájárulásával.

A címeket nem hírlevél-feliratkozás útján szerezte

Az, hogy rendelkezik valakinek az email címével, még nem jelenti automatikusan azt, hogy tömeges, reklámcélú üzenetet küldhet neki. A címzettnek az adott témában kell hozzájárulást adnia az email kiküldésére, tehát, ha például az ügyfél webáruházában vásárolt, így jutott hozzá az email címéhez, ám az illető nem adott engedélyt hírlevelek kiküldésére, nem küldhet neki tömeges, reklámcélú üzenetet.

A webáruházban vásároló ügyfél azért adta meg email címét, mert az áru kifizetésével, szállításával stb. kapcsolatos üzeneteket szeretne kapni, nem pedig hírlevelet. Ha ennek ellenére küld neki, akkor az üzenet spamnek minősül. Ugyanez a helyzet a kiállításon, nyereményjáték vagy piackutatás útján gyűjtött email címekkel.

Természetesen lehetővé teheti ügyfelei számára, hogy a vásárlással, a nyereményjátékon vagy a piackutatásban való részvétellel egyúttal hírlevelére is feliratkozzanak, ám ebben az esetben hívja fel a figyelmüket arra, hogy az adatok elküldésével ezt teszik, illetve biztosítsa őket arról, hogy bármikor leiratkozhatnak.

Nem ellenőrizte le az üzenetet

Mindig hagyjon időt az üzenetek kiküldése előtt azok ellenőrzésére. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy az utolsó pillanatban állítják össze a kampányt, így már nem marad idejük ellenőrizni a szöveget, a designt, a kódot, és nem bizonyosodnak meg róla, hogy a listájukon csak olyan email címek szerepelnek, melyek gazdái kifejezetten kérték a hírlevelet.

Mi történik ilyenkor? A helyesírási hibákkal és elütésekkel teli levelek rombolják a cég imidzsét, a címzettek egy része (akik fel sem iratkoztak a hírlevélre, illetve már nem emlékeznek rá, hogy valaha megtették) pedig leiratkozik, vagy ami még rosszabb, spamnek jelöli a levelet.

A kimutatások szerint a címzettek 10-30 százaléka ez utóbbit teszi még akkor is, ha ő maga kérte a hírlevelet, mert úgy gondolja, ez az egyetlen hatásos módja a leiratkozásnak. És vajon miért gondolja így? Bizonyára sok olyan hírlevelet kapott már, melynél valóban ez volt az egyetlen mód… Ön ne álljon be a sorba, tegyen meg mindent azért, hogy címzettjei valóban és szívesen olvassák leveleit! Ha ellenőrzés nélkül küldi ki a leveleket, sokkal többet veszíthet, mintha egy napos késéssel indítaná a kampányt.

Ne úgy akarja magához láncolni olvasóit, hogy nem biztosít számukra lehetőséget a leiratkozásra! Ettől még nem kelti fel a figyelmüket terméke vagy szolgáltatása iránt, sőt, a címzettek valószínűleg idegesen, olvasatlanul törlik majd a levelet, és spam bejelentést tesznek.

A MiniCRM segítségével gondoskodhat róla, hogy egyetlen hírlevele se menjen ki leiratkozó link nélkül. A rendszer automatikusan ellátja vele üzeneteit, azonban természetesen saját linket is beállíthat.

Nem elég személyes az üzenet

Címzettjei számára hamar kiderül, ha levele valójában nem nekik szól, így ebben az esetben nem is olvassák tovább. Ezt könnyedén kiküszöbölheti, ha személyre szabott üzenetet küld mindenkinek.

A MiniCRM segítségével a legkülönbözőbb szempontok alapján szegmentálhatja ügyfeleit, hogy személyre szabott ajánlatokkal kereshesse meg őket. Ha szegedi üzletében tart leárazást, miért tájékoztatná erről a budapesti, debreceni stb. ügyfeleket? Az akciós kozmetikumokról vagy aerobik-bérletről is elég, ha a nőket értesíti. Ezeken kívül még számtalan kritérium alapján hozhat létre csoportokat CRM rendszerében, az ezekre kiküldött levelekkel pedig pont a megfelelő időben reagálhat az ügyfél aktuális problémájára.

Mindig használjon változókat leveleiben! Feliratkozáskor kérje be az érdeklődő keresztnevét is, ne csak az email címét, hogy tudja, hogyan szólíthassa, ha üzenetet küld neki. Ha aztán felveszi vele a kapcsolatot, és elkezdi végigvezetni az ügyfelet az értékesítési folyamat egyes lépésein, egyre több és több információt tud meg róla, ezeket is rögzítse CRM rendszerében, hogy később felhasználhassa őket!

Derítse ki, pontosan melyik termék vagy szolgáltatás érdekli, hogy aztán csak azokról informálhassa, elkerülve ezzel, hogy irreleváns ajánlatot küldjön neki. Ha például autószalonja van, és tesztvezetést beszél meg ügyfelével, jegyezze fel az időpontot és az autó típusát, majd küldjön emlékeztető levelet vagy SMS-t ezen változók használatával, hogy érdeklődője el ne felejtsen megjelenni a találkozón!

Figyelje meg, ügyfele mikor olvassa a leveleit, vagy mikor válaszol rájuk! Munkaidő előtt, közben vagy utána, esetleg inkább hétvégén? Időzítse a leveleket az ügyfél ritmusához, hogy az Ön üzenete álljon az első helyen, mikor az ügyfél belép a postafiókjába, így sokkal inkább megragadja a figyelmét, mintha elveszne a többi között!

Túl hosszú az email

Ne éljen vissza ügyfele idejével: ne kelljen kibogoznia a sok lényegtelen információ közül a fontosakat. Inkább többször is javítsa át a levelet kiküldés előtt, mint hogy az olvasó az üzenet hosszát meglátva azonnal törölje azt.

Akár tesztelje le a megfelelő hosszt saját magán: ha a következőkben hírlevelet kap, nézze meg, hogy címzettként melyik az, amelyet szívesen elolvas, és melyik, amelyikbe belekezdeni sincs kedve, olyan hosszú.

Semmitmondó a levél tárgya

Ha „Havi hírlevél” tárggyal látja el a leveleket, a legtöbb címzett valószínűleg olvasatlanul törli őket, hiszen ennyiből nem derül ki, van-e bennük bármi érdekes a számukra. Gondoljon arra, hogy érdeklődője biztosan rengeteg levelet kap, így ki kell tűnnie valamivel a sokaságból, ha azt szeretné, hogy egyáltalán megnyissa üzenetét.

Olyan címet adjon a leveleknek, mely felkelti az ügyfél figyelmét, és biztosítja arról, hogy előnye származik abból, ha elolvassa, például: „7 hiba, melyet elkövethet autóvásárláskor”.

Használhat változókat a címben is, szólítsa meg a címzettet, például: „Géza, spóroljon most 50.000 Ft-ot!”

Túl sok idő telt el a feliratkozás óta

Előfordulhat, hogy a címzett azért jelöli spamnek a hírlevelét, mert nem emlékszik, hogy feliratkozott volna rá. Ha a feliratkozás és az első levél kézhez kapása között túl sok idő telt el, ez érthető is. Ügyfele biztosan sok céggel áll kapcsolatban, több hírlevelet – és még több spamet – kap, így nem várhatja el tőle, hogy hónapok után is emlékezzen Önre.

A félreértéseket elkerülheti azzal, hogy minden levélbe beilleszt egy rövid szöveget, mely tájékoztatja az olvasót, miért kapja a levelet, mire iratkozott fel. Természetesen a leiratkozó linket se hagyja ki!

Az ügyfél nem tud válaszolni a levélre

Feladóként mindig olyan email címet adjon meg, amelyre az ügyfél válasz üzenetet küldhet, ha valamilyen kérdése vagy problémája van. Tehát kerülje a nevalaszolj@xy.hu vagy noreply@xy.hu típusú email címeket.

Ne felejtse el, hogy az ügyfelek emberektől szeretnek vásárolni, nem pedig gépektől, így szimpatikusabb lesz a számukra, ha látják, hogy valóban van valaki a vonal másik végén, nem csupán egy számítógép küldi ki nekik a leveleket.

A feladó nem kelti komoly cég benyomását

Ügyfeleit elegáns irodájában fogadja, nem pedig a saját házának garázsában; névjegykártyája is ízlésesen nyomtatott, nem pedig egy post-itre firkantott pár sorból áll. Ha ezekre odafigyel, miért rontaná cége imidzsét a nem megfelelő email címmel? Ha cége ügyfeleinek küld üzenetet, ne használja privát Yahoos, Freemail-es, Gmail-es stb. email címét!

Biztosan van weblapja, melyhez email cím is tartozik, használja azt. (Ha pedig nincs weblapja, először készíttessen egyet, csak aztán gondolkodjon a hírlevélkampányon.)

A tartalmat háttérbe szorítják a külsőségek

Gondoskodjon róla, hogy a levél külsőre is vonzó benyomást keltsen, használjon képeket! Persze, ne essen át a ló túloldalára, azért a tartalom fontosabb a formánál. Ne használjon olvashatatlan betűtípusokat, túl sok színt vagy villódzó animációkat, melyektől káprázik az olvasó szeme.

Arra is vigyázzon, hogy ha az email egyetlen nagy képből áll, melyen kevés szöveg van (vagy egyáltalán nincs szöveg), az üzenet könnyen fennakadhat a spam szűrők rostáján. Ennek az az oka, hogy mivel a szűrők a képekkel nem tudnak mit kezdeni, ilyenkor azt feltételezik, hogy így akarja őket kicselezni, tehát spamet küld.