Weboldal és email kampány optimalizálása A/B teszteléssel

Korábbi – Google Analytics használatáról szóló – blogbejegyzésünkhöz is kapcsolódik az a tesztelési eljárás, melynek lényege, hogy többféle verzió közül a teszt végén kiválaszthatjuk a leghatékonyabbat. Tesztelhetjük a weboldalunk egy-egy oldalát, vagy akár az egy oldalon lévő elemek sorrendjét is. Azonban az A/B teszt alkalmas arra is, hogy kiderüljön, egy adott email kampányhoz elkészített sablonok közül melyikre reagálnak jobban a címzettek.

Azt, hogy egy-egy változtatásnak milyen hatásai lehetnek, csak konkrét mérések alapján tudjuk meghatározni. Ezek mindegyikére pedig ma már léteznek céleszközök, melyekkel tudatosan fejleszthetjük a tesztelni kívánt területeket.

A/B teszt weboldalon

Ha weboldalunk egy oldalán szeretnénk A/B tesztet végezni, Google Analytics segítségével könnyedén megállapíthatjuk, hogy egy adott oldal melyik változatára reagálnak a legjobban a látogatók.

Google Analytics A/B teszt lépései

    • Adjuk meg az eredeti – javítani kívánt – oldal URL címét, majd kattintsunk a Kísérletezés kezdése gombra.

    • Adjunk nevet a kísérletnek, majd adjuk meg az eredeti oldal mellett a második változat címét (ha több változat készült, akkor a +Változat hozzáadása feliratra kattintva hozzáadható több cím is). Ha mindent megadtunk, kattintsunk a Mentés és tovább gombra.

    • A kísérlet beállításainak megadása oldalon kiválaszthatjuk a kísérleti célt, megadhatjuk, hogy az új látogatók hány százaléka lássa a kísérleti oldalak valamelyikét, illetve beállíthatjuk a kísérlet minimális idejét is. Ha mindent beállítottunk, kattintsunk a Mentés és tovább gombra.

    • A következő lépésben megkapjuk a kísérlet kódját, melyet be kell illeszteni az eredeti oldal tetején a „head” címke után. (Ha van webmesterünk, erről az oldalról elküldhetjük neki is a kódot.)

    • Utolsó lépésként áttekinthetjük a kísérletet, majd ha mindent rendben találtunk, a Kísérlet futtatása gombra kattintva elindíthatjuk a tesztet.

A/B teszt email kampányban

Ha email kampányt szeretnénk kiküldeni az ügyfeleinknek és szeretnénk megtudni, hogy mi vonzza jobban az ügyfeleket (Pl. “A” sablon: ajándék kiegészítő termék vagy “B” sablon: ingyenes házhozszállítás), akkor a két sablon verzió megírása után tesztelhetjük azok hatékonyságát.

A MiniCRM-ben létrehozott email automatizmusokban is tudunk A/B tesztet végezni, mely segítségével le tudjuk tesztelni, hogy email kampányainkhoz az elkészített két sablon közül melyiknek nagyobb a hatékonysága (megnyitási és átkattintási arány). Ha elég adat gyűlt össze, a gyengébben teljesítő sablonokat kivehetjük vagy a jobban teljesítő ötletei alapján még jobbakat készíthetünk.

Az A/B tesztelés lépései:

  • Állítsuk össze a vizsgálni kívánt kampányhoz a kétféle verziót (sablon email, weboldal, hirdetés, landing page, stb).
  • Küldjük ki, élesítsük a kétféle marketing “csomagunkat” egy-egy ügyfélkörnek. “A” és “B” verziót az ügyfelek/látogatók 50-50%-ban kapják meg.
  • Figyeljük meg, elemezzük ki, melyik verzió milyen hatékonysággal működik.
  • Az eredmények alapján változtassunk meg egy tényezőt. A tesztelés során fontos, hogy egyszerre csak egy dolgot változtassunk, hogy a kapott eredmény egyértelműen értékelhető legyen. (Pl. tárgy, szöveg egy része, címsor, képek, gombok, űrlap, színvilág, stb).
  • A változtatásokat ismételjük addig, amíg meg nem születik a leghatékonyabb megoldás, vagyis az, amelyik több megnyitást, kattintást, megrendelést, stb. generál.