Marketing

Minőségi mutató: AdWords hirdetés olcsóbban

Google Adwords

Google AdWords az egyik legelterjedtebb KKV online marketing eszköz. Ha nem vigyázol, könnyen az egyik legdrágább is lehet.

AdWords-ön hirdetni egy kicsit olyan, mint visszakerülni az iskolába: Google is osztályozza a teljesítményed. A különbség csak annyi, hogy ezt egy 1-10-es skálán teszi, és a számot nem jegynek, hanem minőségi mutatónak hívja.

Ha Google rossz jegyet ad, megdorgálás helyett a költségeidet emeli. Például egy kattintásért nem 90 Ft-ot kér első helyen, hanem 450 Ft-ot.

Mi az a minőségi mutató?

Minőségi mutató (Quality Score, QS): a Google AdWords minden kulcsszavadat 1-10 közé eső pontszámmal látja el. Nagyon leegyszerűsítve azt mutatja meg, hogy az adott kulcsszó mennyire teljesít jól a konkurenciához képest. Nagyrészt ettől függ az is, hogy mennyi pénzt fogsz költeni ugyanannyi látogatóra.

Alacsony minőségi mutatóval hirdetni olyan, mint árral szemben evezni egy folyón. Nem lehetetlen, de ugyanazt a távolságot sokkal kevesebb erőfeszítéssel tudod árral egy irányban megtenni.

Miért fontos a minőségi mutató?

Meghatározza hirdetésed rangsorát és az átkattintásért ténylegesen fizetendő összeget. Google számára fontos a minőség. Olcsóbban emeli ki első helyre azt a hirdetést, amit jobb válasznak gondol a kereső számára.

Hirdetés rang (Ad rank): meghatározza, hogy a hirdetésed hol helyezkedik el a kereső találati oldalán. És hogy egyáltalán felkerül-e oda. Egy adott keresésre a legnagyobb rangsorú hirdetés lesz első helyen.

Hirdetés rangja = Minőségi Mutató * Max CPC

Pl. 10-es minőségi mutató és 200 forintos maximum ajánlat esetén: 10 * 200 = 2000.

Kattintásonkénti költség (Cost per click, CPC): amit a hirdetőként ténylegesen kifizetsz azután, hogy egy kereső rákattintott a hirdetésedre.

Tényleges CPC = Az utánad következő hirdetés rangja / minőségi mutatód + 1 Ft

Például 4 hirdető esetén így alakulhatnak a költségek:

# Max CPC Minőségi mutató Hirdetés rang Tényleges CPC
Zoltán 200 Ft 10 2 000 91 Ft / kattintás
Gabriella 300 Ft 3 900 201 Ft / kattintás
András 75 Ft 8 600 64 Ft / kattintás
Péter 100 Ft 5 500 100 Ft / kattintás

 

Ha egy konkrét keresőszavadra 7-es minőségi mutató mellett 100 Ft-ért ad a Google AdWords egy kattintást, akkor annak a szónak a tényleges kattintási költsége az alábbiak szerint alakul minőségi mutató függően:

CPC by QS

 Mikor számít jónak a minőségi mutató?

 

  • 10: tökéletes
  • 7-9: jó
  • 5-6: átlagos
  • 2-4: beteg
  • 1: halott

gauge


Jó hír, hogy a beteg kulcsszavak gyógyíthatóak. A gyógymód: elérni, hogy több kereső kattintson a kulcsszóhoz tartozó hirdetésre.

Mitől függ a minőségi mutató?

1. Átkattintási arány

Átkattintási arány (Click Through Rate, CTR): 100 hirdetés megjelenésből (impression) hányan kattintottak át oldalunkra.

Ha a hirdetésed 100-szor jelenik meg, és 15-en kattintottak rá, akkor 15%-os az átkattintási arány. Gyakorlatilag azt méri le, hogy mennyire hatékony egy adott kulcsszó, és az arra megjelenő hirdetés.

Ez a legfontosabb alkotóeleme a minőségi mutatónak.

A mutatóba nem az átkattintási arány abszolútértéke számít bele. Szerepe van annak is, hogy milyen pozícióban jelent meg az a hirdetés. Ha első helyen, a lap legtetején, akkor magasabb (legalább 7-8%) az elvárt átkattintási arány. Ha hirdetésed csak a 4. volt a sorban az oldal jobb szélén, akkor már 2-3% is jó lehet.

Ismerd meg Google kulcsszóegyezési beállításait, hogy hirdetéseid tényleg az általad elérni kívánt célközönség találataiban jelenjenek meg.

  • Általános egyezés: kulcsszó
    Ha “csak úgy” beírsz egy szót AdWords kulcsszónak, ezt kapod. Hirdetésed megjelenik nagyon sok kereső kifejezésre: elírások, szinonímák, Google szerint hasonló keresések.

  • Általánosegyezés-módosító: +kulcsszó
    Hirdetésed kissebb szórással jelenik meg. A kulcsszó módosított (pl többes szám) változataira megjelenik, szinonímáira nem.

  • Kifejezésegyezés: kulcsszó
    Az általad beírt kifejezésre és annak közeli változataira jelenik meg hirdetésed. Sorrend is számít.

  • Pontos egyezés: [kulcsszó]
    Ha bármi szót pluszba hozzáír a kereső, már nem jelenik meg a hirdetésed.

  • Kizáró egyezés: kulcsszó
    Negatív kulcsszavakkal kizárhatod a nem releváns keresőket. Ha például fizetős marketing oktatást hirdetsz, az “ingyenes” és “ingyen” szót tartalmazó kereséseket érdemes kizárni.

Ha egy kulcsszavad általános egyezésre van beállítva, azt átállíthatod kifejezésegyezésre, vagy pontos egyezésre. Ezzel a módszerrel érheted el azokat, akik valóban a Te hirdetésedre kíváncsiak.

2. Hirdetési csoport relevanciája

A Google elemzi az egy hirdetési csoportban található kulcsszavaidat és hirdetéseidet. Azt próbálja meghatározni, hogy egymáshoz képest és a felhasználók által beírt keresőszó kifejezésekhez képest mennyire relevánsak.

A hirdetéseket tartalom szerint csoportosítsd, ne kulcsszó szerint. Ha írsz egy frappáns hirdetést, utána állhatsz neki releváns kulcsszavakat kutatni. Azokat a keresőkifejezéseket, amikre ez a hirdetés a legjobb válasz.

A hasonlóság nem relevancia. Például a “marketing állás” és a “marketing tanácsadó” kifejezések hasonlóak, de egy munkát kereső szempontjából nem releváns mindkettő egyszerre.

Tipp: egy hirdetési csoportba ne tegyél több mint 10 kulcsszót. Az egyes kulcsszavak különböző egyezés típusait érdemes egyszerre használni, egy szavas kifejezések esetén az általános egyezést elkerülve.

Tegyük fel, hogy egy cég különböző, marketinggel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújt. Így a hirdetéseik a következő témakörökről szólnak: általános marketing tudnivalók, marketing tanácsadás, marketing oktatás. Ezek a témák külön hirdetéscsoportba kell, hogy tartozzanak.

Marketing fogalma Marketing tanácsadás Marketing oktatás
marketing-fogalma marketing-tanacsadas marketing-oktatas
[marketing]
mi a marketing
+mi +a +marketing
marketing fogalma
+marketing +fogalma
[marketing fogalma]
marketing tanácsadás
“marketing tanácsadás”
[marketing tanácsadás]
marketing tanfolyam
“marketing tanfolyam”
[marketing tanfolyam]
marketing oktatás
“marketing oktatás”
[marketing oktatás]

3. Céloldal minősége

Céloldal (landing page, LP): az oldal, ahová a látogató a hirdetésre kattintás után érkezik. A hirdetés szövegéből logikusan következik, általában annak a bővített verziója. Célja, hogy a látogatót valamilyen cselekvésre ösztönözze, pl. feliratkozás hírlevélre, vásárlás, stb…

Mielőtt nekiállsz hirdetéseket gyártani, nem árt, ha rendben van a céloldalad. Ugyanis ha nem jó az alap, amire építkezel, megette a fene az egészet. Ezt egyszer kell jól megírni, és utána – minőségi mutató szempontból – nagyjából békén is lehet hagyni.

A céloldal minősége nem attól lesz jó, hogy a keresőszó minden mondatban szerepel. A Google azt ellenőrzi, hogy a céloldalad megfelel-e az általuk elvárt követelményeknek.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy a tartalom valóban ütős, és magasak lesznek a konverziós számaid. Lehet konkrétan a minőségi mutató maximalizálásra optimalizálni az oldalt, de az esetek nagy többségében érdemes inkább a konverziós arányra koncentrálni.

Konverziós arány (Conversion rate): az oldaladra érkező 100 látogatóból hányan hajtják végre az általad elvárt cselekvést (vásárlás, hírlevélre feliratkozás, stb.).

A Google céloldallal kapcsolatos irányelveiről itt olvashatsz bővebben: https://support.google.com/adwords/answer/2404197?hl=hu

Mitől NEM függ a minőségi mutató?

Nem kell minden tévhitnek bedőlni. Ezekkel ne foglalkozz, ha minőségi mutató javítása a célod:

  1. Oldal elhagyási arány
    Oldal elhagyási arány (Bounce rate): az a jelenség, amikor az oldal látogatója nem érez késztetést arra, hogy tovább nézelődjön az adott oldalon, és rögtön a céloldal átnézése után be is zárja azt.
  2. Kulcsszó-túltengés
    Akár a céloldalon, akár magában a hirdetésben. Az átkattintási arányt és a konverziós arányt gyakran növeli egy jól elhelyezett kulcsszó. Többszöri ismétlés, erőltetett belefogalmazás ritkán segít tovább.
  3. A tartalom hossza
    Írhatsz egy sort vagy egy oldalt, a minőségi mutató szempontjából ez teljesen mindegy. Itt megint csak az a kérdés, hogy mi tesz jobbat az eladási mutatónknak.
  4. Keresőoptimalizálás (SEO) és külső hivatkozás (backlink)
    A Google AdWords ezzel egyáltalán nem foglalkozik. A fizetett találatok és természetes találatok egymástól függetlenül kerülnek elbírálásra.Az elbírálási szempontok között sok a hasonlóság, ezért lehet sok területen megfigyelni, hogy az AdWords hirdetők gyakran a természetes találatok között is szerepelnek az első oldalon.
  5. Tartalmi hálózatban elhelyezett hirdetések
    Tartalmi hálózatban elhelyezett (Display network) hirdetés: Az a típusú hirdetés, ami nem keresőoldalon jelenik meg, hanem egyéb oldalakon, pl. blogokon vagy híroldalakon. Jellemzően az elhelyezett hirdetésekért pénzt kap a weboldal üzemeltetője.A tartalmi hálózatban elhelyezett hirdetéseknél relatív átkattintási arány van, ami nem befolyásolja a kereső oldalas kulcsszavak minőségi mutatóját.

Tipp: a jobb követhetőség érdekében érdemes külön kampányokban szétválasztani a kereső és a tartalmi hálózat hirdetéseket.

Más hirdetés szöveg fog jól működni a két különböző csatornán: nem mindegy, hogy valaki konkrétan rákeres valamire a Google-ben, vagy valami cikket olvas éppen, és aközben próbálod meg elvonni a figyelmét.

Miért változik folyton a minőségi mutató?

A változásnak egészen egyszerűen a piac folyamatos változása az oka. Mások is dolgoznak a hirdetéseiken. Ha jobb hirdetést írnak, mint te, többen fognak rájuk kattintani. Ami csökkenti a te átkattintási arányodat, és ezzel együtt a minőségi mutatódat is.

Új cégek bukkannak fel, a régiek tönkremennek, új termékek jelennek meg, új munkatárs kezeli a hirdetéseket, aki másképp gondolkozik, mint elődje, de még akár a szezonalitás is befolyásolhatja az minőségi mutatódat.

Mindebből levonhatod a következtetést, hogy a kampányok folyamatos figyelmet és finomhangolást igényelnek. Akár pár nap alatt is változhat akkorát a helyzet, hogy többszörösét fizesd az eredeti árnak.

Hol tudom megnézni a minőségi mutatót?

Kulcsszavanként az AdWords felületén követheted minőségi mutatók alakulását. Ha eddig még nem tetted meg, mindenképp kapcsold be ezt az oszlopot. Leírás:

https://support.google.com/adwords/answer/2454010?hl=hu

Összefoglaló – fiók szintű – eredményt Google sajnos nem mutat. A MiniCRM ezért készített egy AdWords elemző szoftvert, amivel könnyen követheted fiókod összteljesítményét.

A szoftver nem igényel telepítést, csak a böngésződ kell hozzá. Természetesen tableteden és mobilodon is jól működik, reggeli kávézás közben is rápillanthatsz legfontosabb mérőszámaidra.

Kattints ide, ha szeretnéd, hogy hirdetéseid hatékonyabbak, és nem utolsó sorban olcsóbbak legyenek:

http://me.minicrm.hu/Signup/PPC

Marketing-Elemzo-FB-Woman-1Min