A MiniCRM vezetőinek kedvenc könyvei

MiniCRM könyv

Miből inspirálódott a MiniCRM marketing vezetője, és mit forgat szívesen a HR első embere vagy éppen a vezérigazgató? A válaszok – alapos indoklásokkal együtt – a blogcikkben!

Fülöp Lívia, HR-vezető

Reed Hastings, Erin Meyer: Az a szabály, hogy nincs szabály – A Netflix és a megújulás kultúrája

A könyvről

A Netflix mindent másképp csinált, mint a többiek. És nyert. Egy cég, amely lenyűgözően gyorsan forradalmasította piacát. Ma már a világ 190 országában jelent a neve egyet a szórakozással, bevétele több milliárd dollár.

Pedig a Netflix 1998-ban DVD-k kölcsönzésével indult, és akár bele is bukhatott volna a technológia eltűnésébe. Ehelyett megújult, és az élre tört. Hogyan lehetséges ez?

Reed Hastings társalapító nem foglalkozott a megszokásokkal, és mert az árral szemben úszni. Cége vállalati kultúráját a szabadságra és a felelősségvállalásra építette. Hastings elvei egyszerűek voltak: az emberek fontosabbak, mint a folyamatok, az innováció előrébb való, mint a hatékonyság. A munkatársakat nem kontrollálni akarta, inkább maga mellé állította őket azzal, hogy minél több mindent megosztott velük.

A Netflixnél dolgozók nem akarnak a főnökeik kedvében járni, de ha arról van szó, őszinte visszajelzést adnak nekik. Ez a megközelítés a kezdetekben kockázatosnak tűnt, és senki nem tudhatta, hogy valóban eredményre vezet-e. De a sikerek hamar jöttek, és a Netflix a világ egyik legismertebb és legvonzóbb márkájává vált.

Hastings és szerzőtársa, Erin Meyer feltárják a Netflix vállalati kultúrájának minden részét, és bemutatják, hogyan tette lehetővé az „az a szabály, hogy nincs szabály” hozzáállás, hogy a világ élvonalába kerüljenek pár év alatt.

Ezért szeretem

„A Netflixet mindenki ismeri, azt viszont már kevesebben tudják, hogyan lett egy postai DVD-kölcsönzőből a világ vezető streamingszolgáltatója. A könyv ennek történetébe és abba a vállalati kultúrába nyújt betekintést, ami ezt lehetővé tette.

A vállalati kultúra kapcsán kiderül, hogy mi ösztönzi a legjobb teljesítményre a Netflix csapatát, miért fontos az őszinteség és az, hogy a kollégák több szabadságot kapjanak bizonyos keretek között.

A Netflix vezetői egy sportcsapathoz hasonlítják a munkahelyet, ahol mindenki a legjobbat nyújtja, és a csapat közösen tör a bajnoki címre. Ezzel eltávolodva a sokak számára ellenszenves család hasonlattól.

Érdemes megjegyezni, hogy már a címben is sugallt modell egy az egyben a cégek többségénél nem reális, de az őszinteség, bizalom, szabadság és az ezzel járó felelősség nagyon jó értékek és irányok. Mindez egy érdekes könyvben részletezve.”

Zsigrai Adrienn, kereskedelmi vezető

Carol S. Dweck: Szemléletváltás

A könyvről

Miért nem segíti gyermekeink fejlődését, ha készségeiket és intelligenciájukat dicsérjük?

A harsány, karizmatikus vagy a szerény, befelé forduló vezetők sikeresebbek?

Vajon az akaraterőnkön múlik, hogy be tudjuk-e tartani fogadalmainkat?

Nem csupán képességeinktől vagy tehetségünktől, sokkal inkább szemléletmódunktól függ, elérjük-e céljainkat. A megfelelő szemlélettel nemcsak gyerekeinket motiválhatjuk iskolai teljesítményük javítására, de mi is rengeteget fejlődhetünk mind személyes, mind szakmai téren.

Carol S. Dweck, a Stanford Egyetem világszerte ismert pszichológiaprofesszora évtizedekig kutatta a siker titkát. Könyvében számos kutatás segítségével, a legkiválóbb vezetők, sportolók, szülők és tanárok példáin keresztül bebizonyítja, hogy ha fejlődési szemlélettel tekintünk önmagunkra és a világra, az olyan tudásvágyra és kitartásra sarkall bennünket, amelynek köszönhetően az élet minden területén sikeresebbek leszünk.

Ezért szeretem

„Azért tartozik a kedvenceim közé ez a könyv, mert számos kézzel fogható, életszerű példával mutatja meg, hogy minként befolyásolja a szemléletmódunk a sikereinket. Arra is rámutat, hogy sokszor a saját hiedelmeink jelentik a legnagyobb akadályt.

Vannak ugyan hasonló könyvek, de egyik sem olyan könnyen emészthető, mint a Szemléletváltás. Carol S. Dweck könyve bizonyítékául szolgál annak, hogy miért is olyan fontos a kitartás, a küzdelem és a tanulás.

A könyv egyik fő üzenete az, hogy az emberek a kognitív szemléletmódjukat tekintve két fő típusra oszthatóak, az egyik a rögzült (önigazoló), a másik a fejlődési szemléletű változók (elszánt akaratú).

Ez a két ág váltakozhat egy adott ember különböző dolgokra történő reakciójában, így izgalmas önreflexíven megvizsgálni magunkat, jobban feltérképezni a saját gondolkodásmódunkat, hiszen ezek mind hatással vannak a munkakörnyezetre, a csapatra, és ezáltal az eredményekre is.

Az, hogy egy hibára, problémára miként reagálunk, nagy szerepet játszik saját fejlődésünkben, illetve jelentősen meghatározza a jövőbeni sikereket is. Már csak azáltal is, hogy a pozitív szemléletmódot beviszi-e az ember a saját csapatába vagy sem.

A minap kaptam egy szülinapi üdvözlőt a csapataimtól, amin ez állt: „A lehetetlen nem létezik”. Fontos, hogy ezt az ember el is higgye, mert csak így lehet ledönteni azokat a bizonyos falakat. Ha magad sem hiszed, és emiatt elengeded, nem küzdesz érte, akkor kicsi rá az esély, hogy sikerül”

Bettina Saleh, a tréning csapat vezetője

Daniel Kahneman: Gyors és lassú gondolkodás

A könyvről

Vajon mi vezérel bennünket: a gyors (intuitív) vagy a lassú (racionális) gondolkodás?

Az elfogadott tudományos nézet szerint az ember természettől fogva racionálisan gondolkodik, érzelmei és intuíciói pedig csak megzavarják. Ez a mainstream közgazdaságtan alfája és ómegája, a racionális döntéshozatal és ítéletalkotás. Mindannyian igyekszünk ennek megfelelni, azt hisszük, többnyire logikusan gondolkodunk, és ha kudarcot vallunk, másokban vagy magunkban keressük a hibát.

Daniel Kahneman feje tetejére állította a racionalitásba vetett hitünket.

Néhai kollégájával és barátjával, Amos Tverskyvel három évtizeden keresztül folytatott pszichológiai kísérleteikből azt a következtetést vonták le, hogy elménk nem mindig olyan racionális, mint feltételezzük. Intuícióink, érzelmeink, benyomásaink – hibáival, torzításaival és zsenialitásával együtt – lényeges szerepet kapnak elemző logikánkban. Gyors és lassú gondolkodásunk kölcsönösen hat egymásra, és ha kitüntetett szerepet tulajdonítunk a racionalitásnak, önmagunkat csapjuk be. Ahogy Kahneman fogalmaz:

„Rendszerint túlbecsüljük a világ működésével kapcsolatos tudásunkat, és alábecsüljük a véletlen és a szerencse szerepét.”

Gondolatai nagy hatással voltak számos tudományterületre, beleértve a pszichológiát, a közgazdaságtant, az orvostudományt, a pénzügyi viselkedéstant és a politológiát, de csak most először adja közre összefoglalóan egész életművét.

Ezért szeretem

„A Gyors és lassú gondolkodás valós történeteken és kísérleteken keresztül mutatja be, hogy a döntéseinket két gondolkodási rendszer határozza meg.

Az egyik a gyors, érzelmi, ami bizony gyakran irracionális. A másik pedig a lassabb, logikai gondolkodás.

A könyvből kiderül, hogy ez a két rendszer hogyan hat egymásra – és hogy miként vezetnek minket sokszor előítéletekhez és irracionális döntésekhez.

Daniel Kahneman segít, hogy elgondolkodjunk a saját előítéleteinken és az intuíciónk mögött álló okokon. A könyv elolvasásával felismerhetjük, hogy mikor esünk áldozatul ezeknek az üzleti döntések meghozatalakor, ráadásul útmutatást nyújt mások döntéseinek megértéséhez is.”

Rácz Csaba, vezérigazgató

Egerszegi Krisztián: Jövőkép

A könyvről

Úgy érzed, mintha a céged hatalmas elefánt lenne a mellkasodon?

Vagy mintha őrületes erővel darálna be valami ismeretlen erő, amely felemészti minden idődet és a magánéletedet is?

Gaál Péter, a Jövőkép főhőse is így érez. Amióta elindította napelemekkel foglalkozó vállalkozását, mintha minden gallyra ment volna.
Már visszasírja a napi tizenkét óra munkát, ha pedig nincs ott mindenhol, egy pillanat alatt összedőlhet a cég. Mindennek tetejébe a felesége válni akar, Péter pedig hétvégi apuka lesz.

Amikor találkozik egykori osztálytársával, hihetetlen lehetőség hullik Péter ölébe. A barátja képes megmutatni a jövőt.
Péter megnézheti, hol tart majd a cége és ő maga tizenöt év múlva.

Vajon mit mutat a Jövőkép? Kilátástalan a helyzet vagy van remény a sikeres vállalkozásra és boldog életre?

Egerszegi Krisztián, a Cégépítők Podcast házigazdájának és a MiniCRM cégvezetőjének első könyve igazi kuriózum. Egyszerre letehetetlen regény, ugyanakkor a gyakorlatban is használható módszerekkel teli üzleti és önfejlesztő olvasmány.

Ezért szeretem

„A Jövőkép elolvasása után azt kívántam, bárcsak nekem is lenne egy időgépem. Csak belepattannék, és megmutatnám a kezdő vállalkozó énemnek, hogy tessék, ebből rengeteget fogsz tanulni!

Nézd meg, milyen tipikus hibákat fogsz elkövetni, hol fognak félrecsúszni a nagy tervek, és miként emészti majd fel a kaotikus cégműködés minden idődet – és idővel a magánéletedet, a családodat.

A Jövőkép ezzel együtt nem egy szomorú, kesergésre okot adó olvasmány. Mert ott van benne a megoldás is. Krisztián először végigvezet minket a vállalkozói lét megannyi buktatóján, aztán azt is bemutatja, hogy merre érdemes elindulni, kitől érdemes tanácsot kérni, és milyen lépéseket nem lehet elodázni, ha rendszerezetten működő céget szeretnénk.

A Jövőkép túlzás nélkül kötelező olvasmány mindenkinek, aki vállalkozik, vagy ezen töri a fejét.”

Bak Bernadett, marketing vezető

Rory Sutherland – Alkímia

A könyvről

Miért működik az IKEA-hatás a gyógyszeriparban?

Mit tanulhatunk a méhektől a fenntartható üzleti kapcsolatokról?

Miként népszerűsíthetjük a márkaépítés módszereivel az adófizetést?

Kiszámíthatatlan világunkban az üzleti sikereket pusztán adatok, logika vagy a közgazdaságtan elméletei alapján lehetetlen megjósolni. A legmakacsabb problémák gyakran éppen akkor oldódnak meg, amikor az irracionalitást hívjuk segítségül – hiszen döntéseinket számtalan, nem logikus tényező befolyásolja.

Rory Sutherland, az Ogilvy legendás reklámszakembere jól ismeri a fogyasztói társadalom működését. Felforgató és olykor meghökkentő könyvében a legújabb tudományos kutatások, szórakoztató történetek és harmincévnyi, világmárkák építésében szerzett tapasztalata alapján fedi fel viselkedésünk és a sikeres kommunikáció titkait. Megtanuljuk tőle, hogy látszólag ostoba kérdéseket, rendhagyó módszereket és eszement lehetőségeket is számításba kell vennünk. Elvégre, ha aranyat akarunk csinálni, az ellenállhatatlan ötletek megalkotásának sötét és lenyűgöző tudományához, az alkímiához kell folyamodnunk.

Ezért szeretem

„Rory Sutherland napjaink egyik legbefolyásosabb reklámszakembere. Ebben a könyvben azt járja körül, hogy egy jó ötlet ellentéte is lehet jó ötlet. Ahhoz, hogy elérjünk ide, sokszor butaságnak vagy értelmetlennek tűnő kérdéseket kell feltennünk.

Számomra izgalmas nézőpontból foglalja össze, hogyan hathatunk máshogyan a világra, beszél pszichologikáról, aminek használata ma már szerintem elképzelhetetlen.

Az Alkímiában alátámasztja az irracionális gondolkodást a logikától elragadtatott világban. Rory Sutherland a reklámiparból első kézből szerzett ismereteire és a viselkedéspszichológiai meglátásaira támaszkodva azt állítja, hogy a világ túlságosan összetett ahhoz, hogy egyetlen lencsén keresztül szemléljük.

A mindennapi problémák megoldásához túl kell lépnünk a felületes elemzésen, és meg kell nyitnunk magunkat a legértelmetlenebbnek tűnő gondolatok előtt is – amelyek gyakran nagyon erősnek bizonyulnak. A könyv végén pedig leckéket ad a varázslathoz.”