Startup

Lean Startup: Építs. Mérj. Tanulj.

A „Lean Startup” metodológiával Eric Ries rukkolt elő 2008-ban, és 2011-ben könyvet is írt belőle „Lean Startup: Hogyan tegyük ötleteinket sikeressé és fenntarthatóvá?” A fogalom egy újfajta startup építési lehetőséget takar, aminek az alapja:

  • Folyamatos innoválás
  • Értékteremtés (ahol az érték = a vevő számára teremtett haszon)

Ries az IMVU nevű – ma évi 50 millió dollár haszonnal rendelkező – chatprogram építése során szerzett tapasztalatai alapján kezdte a Lean Startup módszert felépíteni. A program építése és piacra dobása alatti időszakban rengeteg időt elpazaroltak olyan funkciók kiépítésével, amiket mint később kiderült, a vevőik nem is igényeltek.
eric riesRies a 2012-es London Lean Startup Konferencián. Forrás: flickr.com

Ries ez alapján állt elő a startupok számára alkalmazható „Minimum Viable Product” (MVP, Minimum Működőképes Termék) ötletével: e szerint a termékek/szolgáltatások piacra dobásával nem érdemes addig várni, míg az összes funkciója konyhakész. Mivel a startupok nem tudják objektíven megítélni, mit fog a vásárló értékesnek tartani, érdemes minél előbb kipróbáltatni azt – még akkor is, ha ez sokszor manuális munkavégzést jelent automatizálás helyett.

Jó példa erre a Zappos nevű online amerikai e-commerce oldal, amit 2009-ben az Amazon 1.2 milliárd dollárért megvett. A Zappos kezdetekor az alapító nem volt biztos benne, hogy képes lesz interneten keresztül cipőt eladni, ezért nem fektetett be nagyobb készletbe, hanem cipőboltokban lefotózta a cipőket, és a képeket feltette a weboldalára – amennyiben vevőre akadt egy pár, visszament az üzletbe megvenni azt, és feladta. Csak akkor fektetett készletbe és kifinomultabb rendszerbe, mikor a visszajelzések alapján eleget tudott változtatni az oldal felépítésén, a szállítási időkön, és főként elég visszajelzést kapott, hogy egy életképes üzletet képvisel az e-commerce ötlete.

A Lean Startup főbb elvei a következők:

  1. Minden, amit egy startup tesz, egy teszt.
    Mivel olyat készítenek, amit még senki sem próbált, minden előrejelzés csak hipotézis.
  2. A legfontosabb, hogy minél előbb visszajelzést kapjunk a felhasználóktól, hogy jó-e a termékünk/szolgáltatásunk, illetve, hogy mit szeretnének még látni, és mi a felesleges.
    Ennek a legjobb módja a Minimum Működőképes Termék, ami a szolgáltatás/termék lecsupaszított verziója, minimum funkciókkal, amit minimális mennyiségű ember próbál ki (ágazattól függően 10-100)
  3. A visszajelzések mérése – Mik azok a tulajdonságok, amik valóban fontosak a vásárlóknak?
  4. Lépj kapcsolatba a vásárlókkal, hogy biztos lehess abban, érted a problémájukat.

Azoknak a vállalkozásoknak, akik már kiléptek a startup fázisból, szintén van lehetőségük a folyamatos innoválás folytatására, amennyiben meg tudják adni azoknak az alkalmazottaknak, akik a legközelebbi kapcsolatban vannak a vevőkhöz, a vásárlók visszajelzésének mérésének a lehetőségét.

A „Lean Startup” elveit több cég is alkalmazza. A Dropbox boldogan vállalja, hogy ezeknek az elveknek a segítségével sikerült kitörniük a többi felhő-applikáció közül, de az olyan vállalatok, mint az Amazon vagy a Facebook is folyamatosan kísérleteznek, és vevői visszajelzést kérnek.

Érdekesnek találtad a bejegyzést?

Iratkozz fel blog értesítőnkre, és havonta elküldjük a legnépszerűbb cikkeket.

Kommentek: 0 hozzászólás


Szólj hozzá:


A bejegyzéshez nem lehet hozzászólni.