Üzleti terv
KategóriaStartup

Üzleti terv írása startupoknak

Egy üzleti terv megírásából minden vállalkozás profitálhat: többet tudsz meg az üzletedről, viszonyíthatod hozzá a fejlődést. Egy startup esetében viszont akár a kezdeti befektetés is múlhat egy jól megírt üzleti terven. A legfontosabb, amit az üzleti terv összeállítóinak észben kell tartaniuk, hogy a közönségük, a befektetők számára írjanak. Az üzleti terv elolvasása után legyen világos,
– mi a kínált termék/szolgáltatás,
– kik fogják megvenni,
– hogyan fog pénzt hozni.
Ezeket az adatokat támasszuk alá minél több kutatással és számmal – a befektetők rá fognak kérdezni, hogy jutottunk el egy-egy eredményig.
Az üzleti terv akkor jó, ha tömör, de mindenre kiterjed. 20-30 oldal, plusz 10 oldalnyi kiegészítés (pénzügyi adatok hónapokra lebontva, életrajzok, piackutatási adatok) általában elegendő.

uzletitervMint ahogy nincs két egyforma start-up, két egyformán felépített üzleti terv sincs. Azonban a következőket érdemes tartalmaznia minden tervnek:

  1. Összefoglaló
    Érdemes legutoljára megírni, 1-2 oldalon összefoglalni a következőket:

    • A cég céljait
    • A termék/szolgáltatás leírását
    • A problémát, amit a termék/szolgáltatás megoldana
    • A piaci helyzetet
    • A pénzügyi előrejelzéseket
  2. A vállalkozás ismertetése
    • A termék/szolgáltatás részletes leírása
    • Mi a probléma, amire a termék/szolgáltatás megoldást nyújtana? Hogyan oldja meg a problémát?
    • Gyártási/fejlesztési folyamat
    • Mi teszi a terméket/szolgáltatást versenyképessé?
    • Üzleti modell – honnan fog a bevétel származni?
  3. Ágazati és piaci elemzés
    • Miért most indítanál vállalkozást ebben az ágazatban?
      • Ágazati szabályozások változása
      • Technológiai újítás
      • Piaci rés
      • Fogyasztói szokások változása
    • A piac mérete
      • A teljes piacé, ebből hány százalékot tudsz a termékkel elérni
      • A jelenlegi piaci trendek azonosítása
    • Vásárlói analízis
      • Kik lesznek a vásárlóid? Milyen környezetből érkeznek?
      • Ha már értékesítettél a termékből, illetve vannak várakozó megrendelők, az ő demográfiai statisztikáikat is érdemes megemlíteni (kor, nem, gazdasági helyzet)
    • A versenytársak
      • A versenytársak azonosítása
      • Mik az ő termékeik/szolgáltatásaik előnyei/hátrányai
      • Miért vásárolnák a te termékedet a versenytársaidé helyett?
      • Mi lesz a versenytársak reakciója a Te start-upod színrelépésekor, és mit fogsz Te tenni?
    • SWOT (GYELV) analízis
      • S = Strengths – Erősségek. Mik a termék előnyei, amivel az ágazatban sikereket érhetsz el? (Belső tényezők)
      • W = Weaknesses- Gyengeségek. Mik a termék/szolgáltatás gyengéi, amit a versenytársaid kihasználhatnak? (Belső tényezők)
      • O = Opportunities – Lehetőségek. Mik az ágazat kínálta lehetőségek? (Külső tényezők)
      • T = Threats- Veszélyek. Mik azok a kockázatok, amik csökkentik a siker esélyét? (Külső tényezők)
  4. Marketing stratégia
    • Hogyan különbözteted meg magad a versenytársaktól?
      • Unique Selling Point – Egyedi Eladási Pont. Mi az, ami csak a te termékedet/szolgáltatásodat jellemzi, és máshol nem kapják meg a vevők?
    • Pozícionálás
      • Ár
      • Minőség
      • Értékesítés utáni szolgáltatások
    • Hogyan fogod értékesíteni a termékedet?
      • A vásárlói analízis alapján, milyen csatornákon tudod a legjobban elérni a vásárlóidat?
      • Mennyi időbe fog telni, amíg el tudsz kezdeni értékesíteni?
      • Mennyi érdeklődőt tudsz toborozni? (Hírlevél feliratkozás, ingyenes tesztet kipróbálók, stb. száma) Az érdeklődők várhatóan hány százaléka fog konvertálni?
  5. Menedzsment és működés
    • A menedzsment szerepe, ki lesz a felelős a termék/szolgáltatás
      • Előállításáért,
      • Értékesítéséért
      • Marketingért
      • Pénzügyekért
      • Adminisztrációét
    • A menedzsment háttere és tapasztalata
    • Ha lesznek, kik lesznek a cég mentorai/segítői?
    • Ismertesd röviden a használni kívánt vezetői információs rendszereket és eljárásokat
    • Működés
      • Helyszín
      • Az induláshoz szükséges felszerelések
      • A beszállítók kiválasztásának alapjai
      • Lista a betöltendő pozíciókról
  6. Pénzügyek
    Az üzleti terv legfontosabb része. A terv megírására fordított idő 80%-a erre a részre koncentrálódjon.

    • A tervezett pénzügyi kimutatások három évre előre
    • Profit és veszteség előrejelzések
    • Vagyonmérleg – az év elején és az év végén
    • Pénzforgalom – Mennyi pénz érkezik és távozik a cég számlájáról, és mikor.
    • Bevétel analízis – a bevétel hány százaléka fog érkezni
      • Melyik termék értékesítéséből
      • Melyik célzott vásárlói szegmensből
      • Melyik értékesítési csatornákból?
        Érdemes mindegyik részlethez várható eladást és bruttó haszonkulcsot is megjelölni.
  7. Az igényelt befektetés
    • Mennyi befektetésre van szükség
    • Milyen formában
    • Mire fogja a vállalkozás ezt felhasználni.

Nagy segítség lehet a start-upok számára a score.org-on található üzleti terv minta is (angol nyelven), ami 150 kérdésben vezet végig az üzleti terv írásán.

“Üzleti terv írása startupoknak” bejegyzéshez egy hozzászólás

Hozzászólások letiltva.