Kiket vegyél fel a startupodba?

Ha a startupod eljut arra a szintre, hogy munkatársra van szükségetek, kritikus, hogy kit vesztek fel. A kezdeti időszakban főleg, egy jól megválasztott munkatárs rengeteget adhat hozzá a céged fejlődéséhez – ha elég tapasztalattal és lelkesedéssel rendelkezik. Ezeket az embereket azonban nem mindig könnyű megtalálni, és a startup költségvetéséből olyan fizetést biztosítani nekik, amihez hozzászoktak. Összegyűjtöttünk néhány jótanácst, hogy hogyan találd meg azokat az embereket, akik valódi értéket képviselnek.

Milyen tulajdonságokat keress?

  • Motivált. Egy startup-ban egyszerűen sokszor nincs időd arra, hogy sokáig tanítsd be az embereket. Ezért olyan embereket kell keresned, akik nagyon büszkék az általuk elvégzett munkára – ez a büszkeség lesz a garanciád arra, hogy ők akkor is mindent tudni fognak a termékedről, ha azt saját maguknak kell megtanulniuk.
    Hogyan? A CV-ben keresd az önálló projekteket – mik azok a dolgok, amik az előző cégüknél miattuk jöttek létre? Esetleg volt bármilyen egyetemi projekt (diákszervezet, eseményszervezés), ami az Ő nevükhöz volt köthető?
  • Gyors gondolkodású, jó problémamegoldó képességű munkatársakra van szükséged. Mikor gyorsan történnek a dolgok, nem biztos, hogy mindig ott tudsz lenni mellettük.
    Hogyan? Az interjú során mindenképp teszteld le, hogyan reagálnak, ha akkor és ott kell problémát megoldaniuk, vagy tervekkel előállniuk.
  • Tapasztalat. Bár csábító, hogy egy munkatársat négy gyakornokkal helyettesíts, szükséged van arra, hogy valaki mögött ott álljon a tudat, hogy tudja, mit csinál (már csak a lelki békéd érdekében is.
    Hogyan? A CV-ből sok minden kiderül – mennyit időt töltött a jelölt hasonló pozícióban? Alternatívaként azon is gondolkozhatsz, hogy egy másik cégtől átcsábítsz valakit.
  • Olyan emberek kellenek, akik nem félnek bepiszkolni a kezüket. A startupok világát sokan nagyon fényűzően képzelik el, de sokszor előfordul, hogy délelőtt még fontos potenciális kliensekkel tárgyaltok, délután viszont IKEA kanapét kell szerelni.
    Hogyan? Jelezd előre az interjú során, hogy itt a menedzseri pozíció azt jelenti, hogy sok felelősség lesz – nem feltétlenül azt, hogy delegálni tud majd.
  • Magabiztosság. Olyan emberek kellenek, akik kezelni tudják a cold call-os elutasításokat, akik fel tudják vállalni a kihívásokat anélkül, hogy elbizonytalanodnának.
    Hogyan? Figyeld, hogyan viselkedik az interjú során! Itt tudod megállapítani, hogyan viselkedik váratlan helyzetekben, nyomás alatt. Kerüli a tekinteted, befelé húzódik, halkan válaszol? Lehet, hogy nem rá van szükséged ebben a pillanatban.

Honnan keress embereket?

  • Networking. A konferenciákon, a kiállításokon fogsz találkozni olyan emberekkel, akik a szakmában vannak, és meg tudod figyelni a viselkedésüket is.
  • Startup események. Azt már tudod, hogy érdekeltek abban, hogy startupnál dolgozzanak – félsiker. A meetup.com jó kiindulópont lehet arra, hogyan keress ilyen eseményeket.
  • Kérd ismerőseid/befektetőid ajánlásait! A legideálisabb helyzetben van egy olyan szakmai köröd, akik tudnak segíteni abban, ki lehet a számodra megfelelő munkatárs.
  • Másik cégtől. Ha valamelyik cégnek tetszik a marketingje, dizájnja, esetleg láttál egy olyan forráskódot, ami nagyon profinak tűnt, érdemes felkeresni ezeket az embereket. Mielőtt kezdenek, mindenképpen írass velük alá egy szerződést, miszerint az előző munkahelyükről semmilyen információt nem adnak át.

Ha valakit át akarsz csábítani…

  • Ajánlhatsz tulajdonrészt, de max 3-5% szeniorok esetén, és ne adj ki többet, mint 10-15% – elaprózod, a tulajdonrészed és ennél nagyobb más kézben lévő tulajdon akár el is ijeszthet befektetőket.
  • Várd ki, amíg változás adódik egy nagyobb cégnél (pl. elmegy egy fontosabb ember). Ilyenkor sokakban felmerült, hogy elmenjenek a cégtől.
  • Mutasd be neki, hogy a probléma, amit itt oldotok meg, fontosabb, mint amit a másik helyén csinál (írj egy pitch-et csak neki!)

Az interjú alatt tedd fel a következő kérdéseket:

  • Mi érdekelt ebben a munkában?Ez alapján látni fogod, mennyire készült fel, mennyire ismeri a vállalkozásod.
  • Mennyit kérsz? Mennyiért csábítanának át?Itt látni fogod, hogy mennyire van tisztában a startup korlátaival, és mennyire szeretne itt dolgozni; ugyanakkor azt is, hogy mennyire becsüli a munkáját.
  • Mit teszel, ha a nap végén még nincs befejezve a feladat?Erre válaszolva egy jó képet fogsz kapni arról, milyen a munkamorálja.
  • Állítsd megoldandó probléma elé!Nem kell, hogy ott azonnal kidolgozza a jövő évi marketing stratégiát vagy az új API kódját fejből leírja, de ha elmeséli, hogyan oldana meg egy-egy feladatot az elmondott információk alapján, már képet kaphatsz a képességeiről.