9 tipp a jobb irodai kultúráért

Az irodai kultúra: azon viselkedések, irányelvek, eljárások, szokások összessége, amik a cégedet jellemezik. Ha pozitív az irodai kultúra,az alkalmazottak szeretnek bejárni, és produktívabbak – egyszerűen azért, mert boldogabbak, megbecsültebbnek érzik magukat, és, mert érzelmi kötődésük van a céghez.
A produktivitás mellett fontos szempont, hogy a pozitív irodai kultúra segíthet megtartani a legjobb alkalmazottaidat is. Sokkal nehezebb átcsábítani valakit, aki jól érzi magát egy adott munkahelyen, még több pénz ígéretével is, mint valakit, aki alig várja, hogy nap végén felállhasson és elmehessen.

9-tipp-irodai-kultura

  1. Alakítsd ki és kommunikáld a cég alapvető értékeit!
    „Adj elképesztő szolgáltatást”, „Mindig kísérletezz”, „Légy alázatos” , vagy a Google szlogenje az alkalmazottainak „Rendszerezzük a világ információhalmazát és tegyük mindenki számára elérhetővé” – lehet, hogy ezek üres szavaknak tűnnek, de ha folyamatosan támogatod az alapvető értékeket, és úgy veszel fel embereket, hogy tudatában vannak, hogy a cégeden belül ezek a viselkedésminták számodra a legfontosabbak, az alkalmazottaid számára is azzá fognak válni. Ezek az értékek egyfajta útitervként is fognak szolgálni, ha elbizonytalanodnának, hogy reagáljanak bizonyos helyzetekben.
  2. A mozgás öröme
    Akár a cafeteria hozzájárulást ajánlod fel sportolásra elkölthető formában, akár hetente egyszer közösen elsétáltok a messzebbi menzára, az endorfinok meg fogják tenni a hatásukat: a kollégáid éberebben és jobb kedvvel fognak dolgozni.
    De támogasd azt is, hogy az ülőmunkát végző kollégák óránként 5 percre felálljanak, és sétáljanak, nyújtózzanak kicsit! Nemcsak, hogy jót tesz a gerincüknek, de utána sokkal frissebbek és produktívabbak lesznek.
  3. Alakíts ki olyan döntéshozatali módszert, amiben mindenki megbecsültnek érzi magát.
    Döntések előtt kérdezd meg magadtól: ha egyedül hozod meg az adott választást, milyen hatással lesz az az alkalmazottaiddal való kapcsolatra? Tudni fogják, hogy becsülöd a véleményüket ettől függetlenül is?
    Ehhez el kell döntened: Mi felel meg a legjobban a vállalkozásod típusának, a konszenzusos döntés, vagy, ha bizonyos döntések csak a Te válladon nyugszanak? Vannak olyan helyzetek, amikben nem tudod más véleményét kikérni, de, ha van rá lehetőség, és a döntés közvetlenül érintené a kollégáidat, mindenképp próbáld meg őket is bevonni. Így tudni fogják, hogy számít a véleményük, és nem lesznek ellenségesek a változásokkal kapcsolatban, hiszen nekik is részük volt benne.
  4. Légy világos a cég prioritásaival kapcsolatban.
    Mik a cég legfontosabb feladatai az év hatralévő részében? Ha azt mondod, „60%-os növekedést elérni” – nem elég. Ha viszont azt mondod: „Új vevőket és effektív csatornákat találni a vevők elérésére, hogy az előző évhez képest 60%-kal növeljük az eladásokat” – máris nyilvánvalóvá tetted nemcsak az elvárásaidat, de azt is, hogyan tudnak az alkalmazottaid mindennap tenni valamit azért, hogy el is érjék a céljaitokat.
  5. Engedd be a háziállatokat!
    Ha az épület kisállat-barát, és senki sem fél tőlük/allergiás rájuk az irodába, miért ne jöhetnének be néhanapján az alkalmazottaid kedvencei? Az állatok köztudottan csökkentik a stresszt, és megtörik a hétköznapok monotonitását.
  6. Adj visszajelzési lehetőséget!
    Havonta-negyedévente üljetek le, és beszéljétek meg, hogy kinek van bármilyen javaslata a cég előremenetével kapcsolatban! Ez jöhet akár a raktárosoktól a csomagolásra vonatkozóan, akár a technikusoktól a router cseréjével kapcsolatban – az a fontos, hogyha ezeket a javaslatokat implementáljátok, mindenképp emeld ki, hogy ez alkalmazotti javaslat volt. Így azok, akik javasolták, megbecsülve fogják magukat érezni, a többiek pedig tudni fogják, hogy számít a véleményük. Így lecsökken az esély, hogy a legjobb alkalmazottaidat „átcsábítsák”.
  7. Alakíts ki közösségi rituálékat!
    Annak örömére, hogy új embert vesztek fel, mind elmehettek együtt ebédelni, hogy az új alkalmazott megismerhesse a kollégáit, és viszont. Persze, ez csak a jéghegy csúcsa, akár elmehettek együtt focimeccsre vagy paintball-ozni is!
    A fontos az, hogy légy konzisztens a rituálékkal kapcsolatban. Ha azt mondod, a hétfő a közös ebédek napja, tartsd is ezt be.
  8. Adj vissza a közösségnek.
    A szociális felelősségvállalás ma már nem csak egy üres ígéret. A munkavállalóid számára fontos, hogy amit csinálnak, az nem csak profitot termel, de több ember életére is hatással van.
    Miért ne mennétek el egy napra közösen önkénteskedni? Így nem csak, hogy jót tesztek, de akár csapatépítői programként is felfoghatod: erősebb, bizalommal telibb viszonyt fog kialakítani az alkalmazottaid között.
  9. Ünnepeljetek együtt.
    Annak az elismerése, hogy mennyit tesznek az alkalmazottaid a cégért, fontos része annak, hogy megbecsülve érezzék magukat. Megünnepelni azt, hogy elérnek célszámokat, vagy egy különlegesen nagy üzletet kötöttek mind jó alkalom lehet arra, hogy biztosítsd őket, értékeled a munkájukat.
    Akár ebbe is belevonhatod a kollégáidat: negyedévente az egész cég anonim megszavazhatja, az elmúlt három hónapban ki tett a legtöbbet a cégért, és a nyertest akár anyagi jutalomban is részesítheted. Így nemcsak, hogy elismered őket, de a kollégák között is szorosabb lesz a viszony.