Tartalommarketing: 20+1 jótanács Marcus Sheridantól

Marcus Sheridan 2001-ben kezdte saját, medencéket és gyógyfürdőket forgalmazó vállalkozását. Sheridan cége mára a világ vezető medenceforgalmazója lett, sikerét pedig marketing stratégiájának, és azon belül is a blogjának tudja be.

Sheridan rendszeresen járja a világ legkülönbözőbb országait, hogy konferenciákon megossza a hallgatósággal az inbound marketinggel kapcsolatos tapasztalatait. Elért eredményeinek köszönhetően “The Sales Lion”-ként is emlegetik.

20+1jotanacs_marcus_sheringen

Álljon itt az ő alapelvei közül 20 nagyon egyszerű, könnyen megfogadható tanács.

Inbound marketing: egy olyan módszer, amelynek keretében minőségi tartalmat szolgáltatunk a célközönségnek. Nem email listák felvásárlásáról és kéretlen reklámüzenetekről van szó, hanem a felhasználók igényeire szabott, jó időben és jó helyen megjelentetett marketingről. Célja, hogy a potenciális ügyfél bizalmát megalapozza, hogy később elköteleződjön a vállalkozás termékei, szolgáltatásai iránt.

Tartalommarketing: az inbound marketing gyakorlati alkalmazása.

1. Ők kérdeznek, te válaszolsz. Mindig, minden körülmények között.

Tipp: Írd össze a kérdéseket, és mindegyiket válaszold meg egy külön blogbejegyzésben, videóban, vagy podcastben. Vagy akár mindháromban is. A cél az, hogy ha valaki beírja a keresőbe a kérdést, a te válaszodat találja meg.

2. Legyél minél segítőkészebb.

Tipp: Ha valamiért nem tudsz segíteni az adott témában, inkább mondd azt, hogy ‘én nem vagyok jártas ebben a témában, de Németh Péter biztos tudni fogja, őt érdemes keresni, itt az elérhetősége’. Az emberek megjegyzik, ha valaki kedves és segítőkész, amit általában viszonoznak is.

3. Magyarázd el pontosan, hogy milyen reakciót vársz a felhívásodra. Iratkozzanak fel a hírleveledre, vagy próbálják ki a termékedet? Mondd ki. Az emberek sokkal hajlamosabbak megcsinálni valamit, ha konkrétan megkérik rá őket – ez a Call to Action.

4. Legyél tárgyilagos. Ha a kommunikációdon érződik, hogy elfogult vagy, kevésbé fogsz megbízhatónak tűnni.

Tipp: fogadd el, hogy nem való mindenkinek a terméked. Ne akard rábeszélni olyanra, akinek egyértelmű, hogy nem fog hasznára válni, inkább foglalkozz azokkal, akik tényleges értéket kapnak a termékeddel.

5. Mesélj. A történetekre sokkal könnyebb emlékezni, mint száraz adatok tömkelegére.

Tipp: próbálj párhuzamot vonni a mondandód és valami érdekes között, ami nemrég történt veled, hallottad vagy olvastad valahol.

6. A lelkesedés kifizetődő. Sokkal érdekesebb olyan cikket, blogot, bármit olvasni, amiről lerí, hogy az íróját tényleg érdekli a téma, mint valami olyat, amiről egyből tudni, hogy a szerző a háta közepére sem kívánta az egészet.

Tipp: itt jól jöhet az előző pontban említett mesélés. Egyedi nézőpontot ad a témának, és érdekesebbé teszi a mondandódat.

7. Oldd meg házon belül a tartalomkészítést, amikor csak lehet. Egy külsős sosem fog olyan meggyőzően írni a termékedről, mint te vagy egy kolléga, és nem, vagy csak hosszas próbálkozás után fogja eltalálni a cég által képviselt hangnemet.

8. Jobb folyamatosan fejlődni, mint tökéletesnek lenni.

Tipp: a tökéletesség egyébként is múló állapot a piac állandó változása miatt. Inkább koncentrálj arra, mit lehetne jobban csinálni, less el trükköket másoktól, és kísérletezz, hogy neked mi válik be jobban.

9. A jó tartalommarketinges nem hagyja, hogy a konkurencia befolyásolja a témaválasztását — őt csak a vásárló érdekli, és semmi és senki más.

Tipp: az, hogy minden blog vállalkozásvezetési tippeket osztogat úton-útfélen, nem feltétlenül jelenti azt, hogy az olvasóid erre tényleg kíváncsiak is. Ha mégis érdemesnek találod, hogy foglalkozz vele, keress egy olyan egyedi megközelítést, amellyel jó értelemben kilógsz a sorból.

10. Először átlagos tartalmat kell készítened ahhoz, hogy megtanuld, hogyan lehet kiváló tartalmat készíteni.

Tipp: ne félj kísérletezni, és eltávolodni a közepesen bevált módszertől. A piac folyton változik, és lehet, hogy tavaly ilyenkor még jó volt a blogod, de azóta megjelent jópár konkurens vállalat, akik jobb, érdekesebb tartalmakat készítenek.

11. Mindenkinek van egy története. A legtöbben csak nem foglalkoznak a sajátjukkal, vagy nem értékelik őket eléggé.

Tipp: meséld el a te történetedet. Ahogy már említettem, ettől érdekesebb lesz a mondandód, olvasóid könnyebben megjegyeznek, gyakrabban visszalátogatnak hozzád.

12. A “tartalommarketing mint szemlélet”, sokkal jobb eredményekhez vezet, mint a “tartalommarketing mint feladat”.

Tipp: próbáld meg úgy felfogni a tartalommarketinget, mint egy utazást, nem pedig mint egy állomást.

13. A piacvezetők mindig megosztják a nyilvánossággal a véleményüket, és nem félnek a kritikától.

Tipp: Ha valamiben állást foglalsz, ne félj kiállni a véleményed mellett. Oka van, hogy úgy gondolsz valamit, ahogy – mindegy, hogy a tapasztalat mondatja veled, vagy valami más.

14. A legjobb tartalommarketingesek nem csak azt fogadják el, hogy milyenek, hanem azt is, hogy milyenek nem.

Tipp: ami nem megy, azt ne erőltesd. Olyan nincs, hogy valaki mindenben jó legyen. Sokkal kifizetődőbb, ha inkább az erősségeidre építesz.

15. A vásárlók úgy tekintenek egy termékre, hogy az milyen megoldást kínál az ő problémájukra, nem pedig úgy, hogy annak milyen szuper új funkciója van.

16. A legjobb vállalkozások nem törődnek azzal, hogy más is foglalkozott már ugyanazzal a témakörrel.

17. A hasznos jobb, mint a nagyszerű.

Tipp: gondolkozz a vásárlóid fejével. Inkább szánj egy kicsivel több időt egy problémájuk megoldására, minthogy előállj két olyan fejlesztéssel, aminek semmi hasznát nem veszik.

18. Az őszinte és világos tartalom ritkaságszámba megy manapság — és éppen emiatt nagyon nagy szerepet játszik a bizalomépítésben.

19. Ha nagyon erőlködsz, hogy okosnak hangozzál, csak butának fogsz hangzani.

Tipp: mindig fogalmazz egyszerűen és lényegretörően. A mai világban már senkinek nincs türelme kibogarászni, mit is akarsz mondani, ha az nem volt elsőre egyértelmű.

20. Minden ember más. Van, aki olvasni szeret, van, aki videót nézni, van, aki podcastet hallgatni. A jó tartalommarketinges ezt kihasználva változatos formában állítja elő a tartalmakat, hogy a lehető legtöbb ember igényét kielégítse.

Tipp: az sem baj, ha ugyanarról a témáról több formátumban készítesz tartalmat, nem okoz sok pluszmunkát. Ha megírsz egy blogbejegyzést, azt felolvasva kész a podcast, vizuális segédeszközökkel kiegészítve pedig máris videó lesz belőle.

+1. A tartalommarketing csatornák folyton változnak, de az alapelvek soha nem fognak.

Az eredeti 33 alapelvet összefoglaló slide-ot itt lehet megnézni (angolul): http://www.slideshare.net/TheSalesLion/33-laws-d3