7 Eye Tracking tény – hova néznek egy weboldalon?

Íme 6 nonverbális trükk, mellyel javíthatjuk weboldalunk teljesítményét.

Íme 7 tény, hogy egy látogató mit néz meg először egy honlapot. Vajon mik a legfontosabb megállapításai a figyelem/szemmozgás követés vizsgálatainak?

Bizonyára sok olvasónk hallott már a szemmozgást figyelő vizsgálatokról (Eye Tracking), ezeknél különböző technikákkal annak járnak utána, hogy egy (esetünkben) weboldal megnyitásakor mi az, amit az olvasó elolvas, figyel, észrevesz vagy átgörget.

Amennyiben valaki tovább szeretné növelni weboldalának hatékonyságát, akkor a lentebbi 7 tény elengedhetetlen lesz a jó irány megtalálásához.


1. A legfontosabb üzenet/ tartalom legfelülre kerüljön

Ezt nézik meg egy weboldalon leginkább

Ezt nézik meg egy weboldalon leginkább

Nincs ebben semmi meglepő, a legfontosabb információnak legfelülre kell kerülnie. A legfontosabb üzenetet úgy helyezzük el (és kommunikáljuk azt lényegre törően), hogy az a weboldal megnyitásakor alapesetben is látszódjon.

Jól becsüljük meg ezt a felső szakaszt, ez a legértékesebb felületünk, ne akarjunk mindent ide zsúfolni, hiszen azzal gyengítjük a valóban fontos információnkat.

Az ember a figyelmét alig 8 másodpercig képes fókuszálni egy dologra, így igyekezzünk az üzenetet tömören megfogalmazni, és ne hagyatkozzunk kizárólag a szöveges tartalomra. Egyes felmérések szerint egy jó vizuális tartalom akár 30x hatékonyabb lehet a szimpla szöveges formánál.

2. CTA (Call to Action, cselekvésre való buzdítás) gombot ne csak a felső szakaszokra helyezzünk.

A felső, nyitó szakasza a legnézettebb pontja honlapunknak, a vizsgálatok szerint az alja a második. Az emberek majdnem minden esetben legörgetnek a weboldal legaljára (már amennyiben az nem túl sok idő). Amikor ezt megteszik, akkor van még egy esélyünk arra, hogy konverziót csikarjunk ki belőlük.

Bár érdemes egyenletes elosztásban kihelyezni a CTA gombokat, biztosak lehetünk benne, hogy vagy a legfelső, vagy a legalsó fogja a legjobb kattintási arányt elérni.

3. Az emberek a vastagon szedett, nagy méretű címeket, alcímeket olvassák el leginkább

Sokan hallhattak már arról, hogy egy weboldal nyitóképernyőjén (görgetés nélküli látható felület) „F” forma alapján olvassák el a tartalmat. Ezt erősíthetjük azzal, hogy a nagyobb és kiemeltebb információkat, alcímeket vastagon szedjük és nagyobb betűmérettel formázzuk.

Fontosak a kiemelések, nagy betűk

Fontosak a kiemelések, nagy betűk

Itt egy újabb tudomány kerül képbe, mellyel igenis érdemes megismerkedni: a tipográfia. A megfelelően tördelt és formázott szöveg jelentősen javíthatja weboldalunk információ átadási képességét.

4. Törjük meg a szöveget más típusú tartalommal

Az egybefüggő szöveget nehezebben értelmezik az emberek. Egy-egy szakaszt érdemes megtörni más formátumú tartalommal. Helyezzünk el  egy felsorolást, táblázatot, középre zárt tartalmat, hogy megtörjük a könnyen sablonossá váló információt.

Ne csak egybefüggő szöveggel operáljunk!

Ne csak egybefüggő szöveggel operáljunk!

Használhatunk:

  • dobozokat
  • más színt
  • hátteret
  • kiemelést
  • középre helyezést
  • beszúrt táblázatokat, oszlopokat


5. Tördeljünk okosan, hagyjunk pihenő szakaszokat az olvasóknak!

Ne akarjunk mindent a legkisebb helyre összezsúfolni. A szemnek, tehát az olvasónak, azaz az érdeklődőnek szüksége van arra, hogy szellős legyen a weboldal egy-egy szakasza.

Az üresen hagyott „fehér terekkel” nem csak az olvasónak segítünk, hogy az információt ne túlzsúfolva kapja meg, hanem irányíthatjuk is a figyelmét. Egy-egy szellősebb szakasz közé beszúrt fontos információ jóval nagyobb figyelmet kap. A kevesebb néha, sőt, általában több!

6. A weboldalaknál mindig a bal oldal nyer

Az olvasási szocializálódásból nem meglepő eredmény, hogy a weboldalak bal fele akár 5x több figyelmet kap, mint a jobb.

A bal oldalon lévő tartalom nagyobb figyelmet kap

Balról-jobbra olvasunk, a figyelmünk is e szerint halad. Evidens, ám mégis fontos ezt a tényt az eszünkbe vésni, a főbb tartalmakat helyezzünk a bal oldalra, attól függetlenül, hogy szimmetrikus felépítést használunk-e.

7. Jól működnek az embert ábrázoló képek

Több vizsgálat is kimutatta, és a szakértők egybehangzóan állítják, hogy az embereket ábrázoló képek jól működnek. Ha egy fotót látunk, mely egy szimpatikus figurát ábrázol (bármilyen szituációban) az pszichológiailag egy pozitív folyamatot indít el bennünk, melyet a tartalomhoz csatolunk, kötünk.

Nyugodtan használjunk olyan képeket, elemeket, melyeken emberek szerepelnek. A látogatók ránéznek a fotóra, pozitív csatolást végeznek, nem mellékesen tovább maradnak ezáltal weboldalunkon.

A cég vagy vállalkozás honlapján található „Rólunk” szóló részénél szintén fontos elem, hogy mutassuk meg magunkat, képen is. Az emberek jobban megbíznak és nagyobb hitelt adnak egy olyan cégnek, ami fényképen is felvállalja magát.

Végezetül

Jelentősen növelhetjük weboldalunk hatékonyságát, sikerét, ha a fenti tanácsokat megfogadjuk. Látható, hogy az emberek hova néznek, ha megnyitják a honlapot, az első pillantásoknál eldőlhet, hogy fognak-e vásárolni. Ne hagyjuk, hogy egy rosszul felépített weboldal az üzletünk, vállalkozásunk sikerét rontsa!

Forrás: quicksprout.com, Neil Patel