Hogyan legyél eredményes főnök?

Abban a pillanatban, amikor beosztottaid, esetleg alkalmazottaid lesznek, kikerülsz a komfortzónádból. Ez egy új helyzet, amire a legtöbben azonban a már bevált viselkedésmódokat alkalmazzák továbbra is – próbálnak ugyanúgy viselkedni az alkalmazottaikkal, mint ahogy eddig a kollégáikkal tették. Főnökként az alkalmazottak nem ezt várják, hanem iránymutatást, és számonkérést.

A legtöbbünknek volt annyi beosztotti élménye, hogy tudjuk, mi az a vezetési stílus, amit nem akarunk követni. Sokan azonban egyáltalán nem gondolnak arra, milyen vezetők – úgy veszik az akadályokat, ahogy azok jönnek. Bár ez nem a legrosszabb taktika, de ha nem gondolkozol el azon, hogyan akarsz vezetni, akkor nem fogod tudni kiaknázni az összes, a helyzetedben rejlő lehetőséget.

Ahhoz, hogy a céged a lehető legsikeresebb legyen,

  • Ismerned kell az erősségeidet.
    Milyen a jelenlegi vezetési stílusod? Hagyod, hogy a csapatod tagjai beleszóljanak a döntésekbe? Mennyire adsz mások véleményére? Mennyire szabod meg a csapatod tagjainak mindennapi feladatait, és mennyire részletesen ellenőrzöd, hogy mit csinálnak munka közben? Hogy reagálsz, ha valaki hibát követ el, vagy ha valaki kiemelkedően jól teljesít? Ha valami nem működik, kérsz tanácsot a csapatod tagjaitól? Ha konfliktus van az irodában, Te oldod meg, vagy hagyod, hogy elrendezzék egymás között?
    Ha ezeket a kérdéseket végiggondolod, megállapíthatod, hogy résztvevői, tekintélyelvű, vagy delegáló a stílusod. Bármelyik is legyen az alapstílusod, különböző helyzetekben előfordulhat, hogy időlegesen egy-egy másik stílusnak megfelelő szituációban kell helyt állnod. Hiába résztvevői például a stílusod – azaz szívesen fogadod a beosztottaid hozzászólásait, együtt hoztok döntéseket, stb. – ha olyanokkal kell együtt dolgoznod, akiknek nincs elég tudásuk az adott művelettel kapcsolatban.
    Ez azonban nem azt jelenti, hogy váltogatnod kell a stílusodat. Fontos, hogy az alkalmazottaid ne tartsanak kétszínűnek, ezért inkább a meglévő stílusodat próbáld alkalmazni a felmerülő helyzetekben. Ehhez segítség lehet, ha mindennap leírod azt az 5 dolgot, amiről úgy érzed, jól sikerült aznap. Milyen viselkedés hozta a legnagyobb sikert, elismerést, a legjobb visszajelzést?
  • Tudnod kell delegálni.
    Ha minden egyes döntésben hozzád kell fordulnia az összes alkalmazottadnak, könnyen megakadnak a folyamatok, lassul a cég működése, és téged is kimerít. Szabj meg egy pénzügyi határt, ami alatt egyedül dönthetnek – így nem fog szétforgácsolódni az időd.
  • Motiválnod kell az embereket.
    Ha engeded, hogy saját döntéseket hozzanak, motiválod őket arra, hogy jobban teljesítsenek – hiszen lesz egy olyan projektjük, amit a sajátjuknak érezhetnek, és büszkék lehetnek rá.
    Motiváció lehet még az is, ha képes vagy olyan előnyökben részesíteni őket, amire valóban vágynak – még akkor is, ha esetleg a fizetésemelést nem engedheted meg magadnak. Ilyen lehet például a heti pár munkanapon otthonról történő feladatvégzés is.
  • Legyen stratégiád.
    Ha az alkalmazottaid nem látják, merre haladsz, mik a céljaid, akkor a velük szemben támasztott elvárásaid átgondolatlannak fognak tűnni.
    Nem szükséges, hogy minden részletbe beavasd a neked dolgozókat. De hozzájárul a biztonságérzetükhöz, és motiváló is, ha tudják, merre kell haladniuk, és ez alapján tudják a saját eredményeiket is mérni.
  • Legyél önmagad.
    Nem váltogathatod azt, hogy viselkedsz egy-egy beosztottaddal, hogy milyen vezetési stílust veszel fel egyik napról a másikra. Az alkalmazottaiddal az üzleti félelmeidet sem oszthatod meg, vagy a véleményedet a többi alkalmazottról.
    Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a munkabeli személyiségednek egy másik embernek kell lennie. Ha 8-10-12 órát töltesz el naponta az irodában, fontos, hogy ne azzal menjen el az energiád, hogy meg kell magad játszanod.