Hogyan legyen minél több ajánlásod?

Az ajánlások a marketing legfontosabb eszközeinek egyike. Az online vásárlók 71%-a olvassa el a többi vevő véleményét egy-egy termékről döntés előtt.

Elsősorban fontos, hogy a vevőid elégedettek legyenek a termékeddel. Hogy egy vevő másokkal is meg akarja osztani a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatos élményét, fontos, hogy a vásárlás előtt, közben, és utána is jól érezze magát. Minderre lehetőséged van, hiszen a céged és a vevőd közötti kommunikációt teljes mértékben te irányíthatod: üdvözlő e-mailekkel, telefonos vagy online segítségnyújtással, illetve online elégedettségméréssel. Mindig tartsd szem előtt, hogy a vevőid számára élvezetes-e az adott interakció; hogy úgy érzik-e, hogy végighallgatod őket, és megérted a problémájukat, és kellő segítséget kapnak.

shutterstock_183099866

Az, hogy mikor kérj ajánlást, a terméked tulajdonságaitól függ: ha hamar észrevehető változást hoz a terméked, és gyorsan megoldja a problémájukat, akkor hamar, amíg friss az élmény a vevőid számára. Érdemes minden vevődtől visszajelzést kérned, hiszen ha esetleg negatív visszajelzést is kapsz, az is megoldható lehet pár e-mail váltás után. Semmiképp se akkor kérj ajánlást, mikor éppen számlát adsz át a vevőnek! Azonban előfordulhat az is, hogy a Te vevőid között van olyan valaki, akinek ajánlani tudnád egy másik vevőd szolgáltatásait – ha ez megtörtént, már sokkal jobb helyzetből kérhetsz ajánlást.

Sok értékesítő elrontja az ajánlások kérésének „hogyanját”: nem szabad túl erőszakosnak tűnnöd, mint aki túl sokat akar a vevőtől. Ne felejtsd el, hogy a vevőd jóhíréről van szó, hiszen a termékedhez adja a nevét: bánj ehhez méltóan a kéréseddel. Add a vevőd tudtára, hogy számodra értékes a véleménye, és örülnél, ha visszajelzést kapnál a termékedről. Sok cég ad kedvezményt, vagy ajándékot ajánlásért cserébe – ezzel óvatosan kell bánnod, nehogy úgy tűnj, mint aki meg akarja venni a vevői jó véleményét. Jó ötletnek bizonyulhat az is, ha előre megnézed például LinkedIn-en, kinek tudná ajánlani a termékedet a vevőd, és nyíltan rákérdezel, hogy szerinte az adott ismerőse számára is hasznos lehetne-e a terméked.

Nagyon fontos az is, hogy az ajánlások kérdése a kérésnél még nem ér véget. Ha egy vevőd értékelte a termékedet, semmiképp se felejtsd el azt megköszönni. Ha esetleg valaki olyat ajánlott, aki később a vásárlód lett, az ajánlónak szintén küldj egy köszönőlevelet az ajánlottja első vásárlásakor: ez mindenképp boldoggá fogja tenni a vevődet. Ez a jó érzés, hogy több ember életébe is változást hoztak, további ajánlásokat generálhat.