Stratégiai vezetés: 5 tipp

A stratégiai vezetés során átgondolt taktikákkal kommunikálsz egy jövőképet az egész cég felé. A jó stratégiai vezető menedzseli, motiválja, és meggyőzi a kollégáit, hogy ugyanezért a jövőképért dolgozzanak hatásosan együtt.

  1. Gondold végig a cég jövőjét – stratégiailag.
    • Foglald össze egy oldalon a következőket:
      • a céljaitokat (például: Magyarország vezető gumiabroncs-beszállítója)
      • a küldetéseteket (jobb árat és szolgáltatást biztosítani, mint a jelenleg piacon lévő vállalkozók)
      • az alapvető értékeiteket (színvonalasabb és biztonságosabb abroncsokat, jobb árat és szakértelmet biztosítani a vevőknek)
      • a célközönséged legfontosabb ismertetőjegyeit (független szerelő-műhely tulajdonosok évi 100 millió Ft bevétellel)
      • a 3-5 éven belül elvégzendő stratégiai lépéseket (2 éve múlva: nem csak a független műhelyek, 4 év múlva: terjeszkedés Szlovákiába, 5 év múlva: világuralom)
      • pozícionálás: jelenleg hol tartasz a tervekhez képest
      • mik a cég erősségei, gyengeségei, lehetőségei, és kockázatai
      • hogyan fogod mérni a cég teljesítményét (megrendelések száma, vevők száma, stb.)
    • Ehhez igazítsd, hogy kiket veszel fel: kik azok, akik hozzá tudnak járulni a célokhoz, magukévá tudják tenni az alapvető értékeket, segíteni tudnak a cég erősségeinek kidomborításában, és csökkenteni tudják a gyengeségeket?
    • Ülj le az alkalmazottaiddal, és vezesd őket végig a stratégiai célokon: Mivel járulhatnak ők hozzá a megvalósulásukhoz? Így mindenki tudni fogja, mi a feladata, mik a cég prioritásai és jövőbeli agendája, és tisztán látja, hogyan tud ehhez értékes módon hozzájárulni.
    • Rendszeresen üljetek le közösen, és nézzétek át: Hogyan tudod a cég terveit te és a csapatod beteljesíteni? Mit tesztek jelenleg a cég hosszú távú fejlődése érdekében? A jó stratégiai vezető ugyanis vezeti, irányítja, és befolyásolja csapatának a tagjait, hogy stratégiai szempontból lássák a mindennapjaikat – a napi elvégzendő feladatok mellett gondolják át a szerepüket, a céljaikat, és, hogy milyen változásokat kell eszközölniük, hogy elérjék a cég prioritásait.
    • Félévente nézzétek át a tervet: kell-e rajta változtatásokat eszközölni? Volt-e olyan tapasztalat/piaci változás, aminek fényében alakítani kell rajta?
  2. Vezesd be az elszámoltathatóság kultúráját.
    • Ha nincs meg a felelősségre vonás kultúrája, a lehető legalacsonyabb teljesítményt fogják az alkalmazottaid nyújtani, ami még nem von kirúgást maga után. Ez a viselkedés jár a lehető legkevesebb produktivitással.
    • Legyenek teljesíthető, de magas elvárásaid az alkalmazottakkal szemben, amit rendszeresen kommunikálj is feléjük.
    • A viselkedés minden esetben vonjon valamilyen konzekvenciát maga után! Ha az alkalmazottad különösen jól teljesít, és betartja a szabályokat, akkor is (dicséret, bónusz, stb), ha pedig nem, akkor kapjon korrigáló,javító szándékú visszajelzést. Ha látja, hogy a munkája eredményt hoz, megnő a produktivitás; ha pedig baj van, időben tud majd rajta változtatni.
  3. Legyen konzisztens és gyakori a visszajelzés: így lesz az irodában felelősségteljes a környezet.
    • Az elszámoltathatóság része
    • Hasznos legyen, ne pedig bántó:
      • Az elején állapodjatok meg, hogy mindkettőtöknek ugyanazok a vágyai (a cég minél jobb teljesítménye).
      • Tisztázd le, hogy mit vársz el az alkalmazottól (bár ideális esetben ezt rendszeres meetingeken is megbeszélitek, nem árt újra kimondani).
      • Ha probléma volt, vagy rossz döntést hozott, kérdezd meg, hogy írja le, mi történt (és hallgasd végig). Előfordulhat, hogy a cégen belüli kommunikáció nem volt megfelelő.
      • Légy tiszteletteljes.
      • Találd meg a pozitívumot abban, amit csinált („Nagyra értékelem, hogy önállóan próbálsz cselekedni, de…”)
  4. Delegáld a feladatokat.
    Fontos, mert stratégiai vezetőként a feladatod része, hogy megtanítsd az embereket körülötted taktikusan gondolkodni. Másrészt pedig Neked is szükséged van a tudatra, hogy a cég nem omlik össze, ha kiveszel egy szabadnapot.

    • Pontosan magyarázd el, mi lesz a feladatuk, mik az elvárások velük szemben
    • Azt is említsd meg, hogyan fogod őket értékelni
    • Magyarázd el a csapatodnak, hogy mi fog történni – fontos, hogy kiállj amellett, aki átveszi a feladatod, hogy tisztelni tudják ebben a pozícióban is.
    • Nézd meg, hogy haladnak
    • Köszönd meg
  5. Motiváld a csapatod:
    • Jó irodai kultúrával
    • Dicséretekkel, ha valamit jól végeztek el – a munka életünk borzasztó nagy részét teszi ki. Ha elismernek benne, sokkal boldogabbak vagyunk.
    • Előrelépési lehetőségekkel
    • Adj minél magasabb címet az alkalmazottaidnak – ha valakinek menedzseri címet adsz, úgy fog viselkedni, hogy azt ki is érdemelje.
    • Tedd érdekessé a mindennapi munkájukat: vond be őket a tervezésbe, kérd ki a véleményüket, néha változtass a szerepeken…
    • Ajánlj fel továbbképzési lehetőséget! Az alkalmazottaid örülni fognak, hogy többek lehetnek, Te pedig egy még képzettebb alkalmazottal leszel gazdagabb.
    • Ha tudod, ajánld fel az otthonról dolgozás lehetőséget, legalább heti pár napot – legyen letisztázva, hogy milyen számok vannak tőlük elvárva, de így hálásak lesznek és produktívabbak