Hogyan érdemelheted ki a kollégáid tiszteltét?

A cégvezetői vagy menedzseri pozícióval nem jár együtt automatikusan az, hogy az alkalmazottaid vagy a kollégáid tisztelni fognak. Ahhoz, hogy valódi tiszteletet vívj ki magadnak, mindig vezetőként kell viselkedned, és nem lankadhat a figyelmed az irodában – hogy valóban megbízzanak benned, először bizonyítanod kell; tiszteletet pedig csak bizalommal vívhatsz ki. Fontos, hogy a döntéseid, emailjeid előtt végiggondold azt is, milyen üzenetet küldesz magadról a kollégáidnak.

hogyan-erdemelheted-ki-a-kollegaid-tiszteltet

A legfontosabb vezetői tulajdonságok ahhoz, hogy a munkatársaid szeressenek veled/neked dolgozni, a következők:

  1. Magabiztosság
    Senki sem szeretne olyan főnököt, aki kételkedik abban, hogy megérdemli a pozícióját, vagy aki folyton megkérdőjelezi magát és a döntéseit. Tisztázd le magadban, hogy miket szeretnél elérni, és cselekedj mindig ezek tükrében: ha látod magad előtt az utat, amin a csapatodat irányítanod kell, sokkal jobban fogsz tudni hinni magadban.
    Sok vezető azzal leplelezi a bizonytalanságát, hogy túl kedvesen is viszonyul a beosztottjaihoz. Ne kövesd el ezt a hibát: legyenek mindenki számára világos szabályok, amiket senki kedvéért nem lépsz át; valamint tartsd észben, hogy Te főnöki funkcióban vagy jelen az irodában, nem pedig barátiban – azt kell szem előtt tartanod, ami a cégednek a legjobb. Szabj határidőket, kommunikáld az elvárásaidat, és, hogy mi alapján értékeled a kollégáidat.
  2. Alázat
    Az, hogy magabiztosnak kell lenned a munkádban, nem jelenti azt, hogy nem kell szem előtt tartanod mindazt, amit a kollégáid éreznek.
    Ha hibáztál, valld be. Természetesen, a cél az lenne, hogy soha ne kövess el hibákat, de mindenkivel előfordul, hogy valami nem úgy sikerül, ahogy szerette volna, vagy olyan következményekkel, amikre mások számítottak. Ha azonban a hiba valóban a Te felelősséged volt, és nem vallod be, nem csak, hogy rossz példát mutatsz az alkalmazottaidnak, de ellenérzéseik is lesznek veled szemben, hiszen ha Ők hibáztak volna, felelősségre vontad volna őket.
    Ne hidd azt, hogy mindent jobban tudsz. A magabiztosság másik oldala az, hogy biztos vagy annyira a szakértelmedben, hogy be tudd vallani, ha valamit nem tudsz. Ha a kollégáid szakértők, az egyik leghasznosabb és profitképes tulajdonsága lehet a cégednek, ezért hallgasd végig a véleményüket, mert nem tudod, mikor kaphatsz egy – látszólag kisebb ügyben – olyan ötletet, ami növelheti a cégedet. Mindenképp figyelj arra, hogy ne vezess be olyan, a kollégáid munkáját érintő döntéseket, amiről előbb nem kérted ki a véleményüket: ha mondjuk új típusú ügyfélkezelési rendszert vezetnél be, jó, ha vásárlás előtt felméred az igényeket, hogy mire van szükség, esetleg mivel töltenek az alkalmazottaid – szerintük – túl sok időt.
    Mutasd meg, milyen színvonalú munkát vársz el. Vezetőként az elsődleges feladatod, hogy kijelöld a csapatod számára az utat, motiváld őket, és, hogy elvárásokat támassz velük szemben. Azonban, hogy a munkatársaid meg tudjanak bízni benned, meg kell mutatnod, hogy értesz ahhoz, amit csinálsz, és, hogy tudod miről beszélsz. Ha van rá lehetőséget, néha segíts be a mindennapi munkába, így később sokkal szívesebben fogják fogadni a tanácsaidat.
  3. Segítőkészség
    Légy pozitív.
    Senki sem szeret olyan emberrel dolgozni, aki mindig savanyú. Legalábbis a kollégáid előtt, igyekezz mindig óvatosan optimistának mutatkozni: ez segíti a jobb irodai hangulat elérését, szívesebben, és jobb kedvvel fognak a kollégáid dolgozni.
    Mindig legyen időd a beosztottaidra. Fontos, hogy a kollégáid tudják, hogy mindig számíthatnak arra, hogy az ajtód nyitva áll előttük, ha valamivel kapcsolatban kérdésük van, esetleg nem értenek valamit.
    Vedd észre, ha egy feladatot jól végeztek el. Munkában töltjük minden napunk egyharmadát: az önértékelésünk részévé lesz, hogy ott hogy teljesítünk. Ha figyelemmel kíséred a kollégáid munkáját, olyan apróságokat is észrevehetsz, amik segítenek abban, hogy később még szermélyre szabottabb feladatokat tudj adni, illetve, ha nem sajnálod az időt arra, hogy meg is dícsérd az elvégzett munkát, sokkal motiváltabbá teszed a munkatársad, aki így értékesnek fogja érzeni, amit csinál – és így már büszkeségi kérdéssé válik, hogy mindent kiválóan csináljon.