Honnan tudhatod, hogy az ötleted már megvalósították-e?

A legtöbb vállalkozó fél attól, hogy az ötlete már létezik, hogy valaki más hamarabb kijön a forradalmi termékkel/szolgáltatással, amit kitaláltak. A Google ebben a helyzetben nem sokat segít – nehéz rájönni, pontosan mire keress rá, és még nehezebb megállapítani, az egyes cégek hol tartanak a termékfejlesztésben.

Fontos jelzés lehet arra vonatkozóan, hogy eléggé ismered-e a piacod, az, hogy nem ismered a lehetséges versenytársaidat. Ez jelzés lehet arra vonatkozóan, hogy több időt kell töltened az üzletágad megismerésével.

honnan-tudhatod-hogy-az-otleted-mar-megvalositottak-e

Amit érdemes észben tartani, az az, hogy nem baj, ha az ötleted másnak is eszébe jutott. 7 milliárd ember él a Földön: valószínűleg másnak is eszébe jutott az, ami neked. Az ötlet azonban nem egyenlő a megvalósítással. Ha azonban vannak is versenytársaid, az alapvetően jó hír: azt jelenti, más is úgy gondolja, hogy van piaca az ötletnek. A fontos az, hogy az ötleted hozzávalói között legyen valami olyan eredeti, amit más nem fog tudni leutánozni. Ebben segíthet az, ha felkeresed a potenciális vevőket, és megkérdezed, hallottak-e már a termékedhez hasonlóról, használták-e, és ha igen, miért hagyták abba.

Mi lehet az a része az ötletednek, amit más nem fog tudni leutánozni?

  • A célközönséged nagyon-nagyon pici.
    Ha elég kicsi a közönséged, más nem fogja tudni megcélozni, vagy nagyobb cégek nem fogják érdemesnek tartani. Niche piacban könnyű nagy részesedést szerezni: könnyen terjednek a hírek, és ezért más nem nagyon fog belekezdeni abba, amit Te csinálsz.
  • Jobb a technológiád, mint bárki másé.
    Miért kezdték el az emberek a Google-t használni Altavista helyett? Mert a Google terméke annyival jobb volt, teljesebb információt adott, amivel az Altavista nem tudott versenyezni.
    Ha van egy olyan, saját technológiád, amit fel tudsz használni, mindegy, hogy másnak eszébe jutott-e az ötleted.
  • Létező problémát old meg.
    Ez szorosan összefügg a technológiával: ha már van rengeteg, az ötletedhez hasonló termék/szolgáltatás, de van velük valami gond, ami miatt nem sokan használják azokat, vagy egy olyan probléma van velük, amire sokan panaszkodnak – lehetőséged van betörni a piacra.
    Példaként említhető a Dropbox: a Dropbox alapításakor már rengeteg felhő-alapú tárhely szolgáltató volt, de az emberek mégsem használták azokat – szimplán azért, mert nem voltak kényelmesek, nem álltak kézre, túl bonyolultak voltak. A Dropbox alapítói észrevették az ebben rejlő lehetőséget, és egy sokkal kényelmesebb szolgáltatással álltak elő.
    A másik, közelmúltból való példa a Yik-Yak: a titkokat lokáció alapján, anonim hirdető applikáció észrevette azt a vágyat a névtelenségre, amit az Internet egyre kisebb része képes megadni a felhasználóinak. Öt hónappal alapítása után az app 1 millió dollárt befektetést kapott.

Ha mégis hírt kapsz egy olyan cégről, amely – már befektetéssel – a tiédhez hasonló ötletet próbál megvalósítani, ne ess kétségbe. Tervezhetsz úgy is, hogy ha elindítod az ötletedet, később még mindig megvehetnek – gondolj csak a Google-ra, aki megvette a Youtube-ot – a videómegosztó portál teljes mértékben belepasszol a portfóliójukba.. A lényeg, hogy ne aggódj amiatt, hogy az első vagy-e a piacon: utolsónak lenni, akit már senki nem követ, mert minden igényt kielégítettél, sokkal fontosabb.