Mi az a marketing terv, és hogyan állítsd össze a sajátod? Mintával!

Az ember tervez, az isten végez – tartja az ősrégi mondás. A cégünk sikerét és jövőjét azonban mégsem érdemes az égiek kezébe helyezni. Sokkal jobban járunk, ha az ember tervez és az ember végez is. Vagyis a vállalkozásunk akkor lehet skálázható, és akkor tudunk jó eséllyel szembenézni a kihívásokkal, ha mindenre kiterjedő tervekkel és stratégiával rendelkezünk – amit kíméletlenül végre is hajtunk.

Ebben beletartoznak a pénzügyek, a HR-kérdések, a termékfejlesztés és persze a marketing is, hiszen új ügyfelek nélkül aligha számolhatunk fényes jövővel. A marketing terv egy olyan komplex dokumentum, ami mankóként vezet minket az ügyfélszerzés során. Cikkünkből kiderül, miért nélkülözhetetlen egy kész marketing terv a cégünknek, és tippeket adunk a dokumentum összeállításához is.

A marketing terv fogalma

Ha nagyon röviden akarnánk definiálni a marketing tervet, akkor azt mondhatnánk, hogy egy olyan dokumentum, ami felvázolja azt a stratégiát, amivel a cégünk elérheti a célközönségét és leadeket generálhat. A marketing tervből nem maradhat ki, hogy pontosan milyen lépésekre, feladatokra van szükség, és azt is egyértelműen megmondja, hogy miként fogjuk mérni a marketingkampányaink eredményességét.

A marketing terv felépítése sokféle lehet, az alábbi három kérdést azonban mindenképpen meg kell válaszolnia:

  • Mik a rövid és hosszú távú marketing céljaink?
  • Ki a célcsoport és milyen az ideális buyer persona?
  • Milyen marketingstratégiát és taktikát használnánk?

Az alábbi (képzeletbeli) marketing terv minta nagyon jól bemutatja, hogy miről is van szó:

Az első bekezdés a marketingcélokat tartalmazza. Ebben az esetben például azt, hogy a közösségi médiában az elköteleződést duplázzuk meg. A második pont az ideális vevőt írja le, aki 20-30 év közötti, évi legalább 55 000 dolláros fizetéssel rendelkezik és Kaliforniában lakik. Ezután jöhet a stratégia leírása, ami egyebek mellett a termék minőségének javítására, az árazásra és a promóciós csatornákra (influenszerek, social media, ügyfélvisszajelzések) tér ki.

Milyen marketing terv típusok léteznek?

Új termék

Egy új termék vagy szolgáltatás bevezetését mindig komoly marketingtevékenység előzi meg, amit érdemes saját tervként kezelni. Térjünk ki a bevezetés előtti, közbeni és utáni teendőinkre is.

Social media

Napjainkban az olyan közösségi oldalak, mint a Facebook, az Instagram vagy a LinkedIn egyszerűen megkerülhetetlenek az értékesítésben. A social media marketing terv ennek megfelelően azt tisztázza, hogy ezeken a felületeken milyen tevékenységet folytatunk.

Időalapú

Sok cég választja azt a megoldást, hogy éves vagy negyedéves marketing tervet készít, hogy könnyebben reagálhasson az esetleges változásokra. Egy ilyen terv előnye, hogy kisebb, jobban követhető feladatokra osztja a nagyobb stratégiát.

E-mail marketing

Az e-mail marketing legalább olyan fontos, mint a közösségimédia-jelenlét. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy ki, mikor és milyen hangnemben szól az érdeklődőkhöz, ügyfelekhez. Az e-mail marketing tervben ezeket könnyedén tisztázhatjuk.

SEO

Ha jó helyen szeretnénk látni a kulcsszavainkat a Google keresőjében, mindenképp okos stratégiára van szükségünk. A SEO marketing tervet sokszor külsős céggel együttműködve érdemes elkészíteni, hiszen egy igen szerteágazó, bonyolult területről van szó.

Belső

Egy nagyobb cég életében a belső kommunikáció minősége komoly hatással van a munkavállalói lojalitásra. A belső marketing terv azt a célt szolgálja, hogy az alkalmazottak minél elégedettebbek legyenek és minél kisebb legyen a fluktuáció.

Brand

Sokszor nem egy konkrét terméket vagy szolgáltatást akarunk eladni a marketing segítségével, hanem magát a céget, mint márkát szeretnénk népszerűsíteni. Ez bizony ezer és egy lépésből áll, terv nélkül tehát aligha fog menni.

Így készítsd el a céged marketing tervét

Vezetői összefoglaló

Bármilyen tetszőleges marketing stratégia mintát is nézünk, egészen biztosan a vezetői összefoglalóval kezdődik. Ez a rövid, velős bevezető nagy vonalakban felvázolja a célpiacot, a konkurenciát, a terméket vagy szolgáltatást, a marketing terv céljait és az elvégzendő feladatokat. Ha valaki gyorsan szeretne képbe kerülni a tervünkkel kapcsolatban, a bevezetőből könnyedén megteheti.

Piackutatás

A marketing tervünk falra hányt borsó, ha nincs összhangban a piacunk jellegzetességeivel. Mielőtt tehát egyetlen szót is leírnánk, alapos piackutatást kell végeznünk például a PEST vagy SWOT elemzési módszerekkel. Főleg azokra a kérdésekre kell válasszal rendelkeznünk, hogy milyen a gazdasági és társadalmi környezet, illetve milyen technológiai és ipari trendek dominálnak éppen.

Célcsoport meghatározása

Még a világ marketingzsenijeinek sem sikerült elérnie soha, hogy mind a nyolcmilliárd ember meg akarja vásárolni a terméküket. Meg kell tehát határoznunk, hogy pontosan kiknek szeretnénk eladni. Milyen demográfiai jellemzőkkel (kor, nem, lakóhely) bírnak, mik a preferenciáik és milyen személyiségjegyekkel rendelkeznek? Azt is tudnunk kell, hogy miként viselkednek vásárlóként és mennyire tekinthetők márkahűnek.

Marketing terv

Konkurenciaelemzés

A célközönség az érem egyik oldala, a másikon pedig ott van a konkurencia, akik ugyanezekre az emberekre pályáznak. A marketing tervünkben tehát azt is tisztáznunk kell, hogy miként kerekedünk a vetélytársak fölé. Vizsgáljuk meg, hogy ők milyen erősségekkel és gyengeségekkel bírnak, és milyen marketingmódszereket használnak a vásárlószerzéshez.

Célok és mérőszámok

A marketing nem l’art pour l’art tevékenység: meghatározott céljai vannak. Igen ám, de pontosan mik is ezek a célok? Mit szeretnénk elérni a tevékenységünkkel, és hogyan illik ez a marketingtervbe? A célok önmagukban persze csak álmok és vágyak. Azt is tudnunk kell menet közben, hogy elérjük-e őket vagy sem. Ehhez pedig mérőszámokat kell meghatároznunk, ami lehet bevételnövekedés, esetleg adott számú új lead vagy ügyfél.

A lépések meghatározása

Sok szempontból a marketingterv legfontosabb része. Minden eddigi szempontot figyelembe véve cselekvési listát állítunk össze. Mikor milyen csatornákat használunk, milyen kampányokat futtatunk és milyen módon próbálunk ügyfeleket szerezni? Azt is határozzuk meg ezen a ponton, hogy milyen árazással fogjuk értékesíteni a termékünket / szolgáltatásunkat. Olyan árra törekedjünk, ami összhangban van a célközönség fizetőképességével.

Költségvetés

A Facebook- vagy Google-hirdetések, a SEO, a PR-cikkek vagy éppen a bannerek nincsenek ingyen, sőt. Ezért össze kell állítanunk egy büdzsét, amiben leírjuk, hogy egyes stratégiai lépésekre és projektekre mekkora összeget szánunk. Számoljuk ki a megtérülést is (ROI) és persze azt is, hogy mi történik pénzügyi szempontból, ha mégsem valósul meg a marketing tervünk.

Nyomon követés

A tervünk alighanem hosszú hónapokra, ha nem évekre szól. Ebben az időben folyamatosan monitoroznunk kell, hogy a célunk felé haladunk-e, vagy éppen ellenkezőleg. Időről időre tehát szánjunk időt arra, hogy megnézzük a mérőszámainkat és kritikus szemmel megvizsgáljuk a marketing tervünket.

Optimalizálás

Ha pedig azt látjuk, hogy a tervünk valami miatt nem hozza a várt eredményeket, ne legyünk restek módosítani rajta. A marketing stratégia nincs kőbe vésve, ráadásul olyan korban élünk, amikor villámgyorsan változnak a körülmények. Mindenképp gondoljuk újra a tervünket valamilyen nagyobb esemény után – történjen az bár a világban vagy a cégünkön belül.

Milyen egy jól megírt marketing terv?

Hiteles

Mit sem érnek a terveink, ha az azokban szereplő számok légből kapottak vagy ha olyan álmokat kergetünk, melyek nyilvánvalóan elérhetetlenek. Könnyű kísértésbe esni a tervezésnél és nagyot mondani, de ne feledjük, hogy a marketing stratégiánk meghatározza a cég jövőjét. Őszinteségre van tehát szükségünk, főleg, ha a marketing tervünket esetleg partnereknek vagy befektetőknek is megmutatnánk.

Logikus

Egy kaotikus marketing terv kaotikus végrehajtáshoz vezet majd. Ha a lépések nem következnek logikusan egymásból vagy épp ellent is mondanak egymásnak, a kollégák aligha tudják majd, hogy merre induljanak a megvalósításban. Akárcsak minden hosszabb dokumentumot, ezt is érdemes fejezetekre bontani és címsorokkal tagolni.

Igényes

Senki nem forgat szívesen egy olyan irományt, amit comic sans betűtípussal írtak, vagy éppen nincs megfelelően felosztva. A marketing terv persze nem egy színes-szagos prospektus, de minimális és igényes dizájnra mindenképp szükség van. Akár képeket, táblázatokat is használhatunk, hogy biztosan mindenki értse az adott pontokat.

Hozzáférhető

A marketing terv egy élő-lélegző doksi, amit folyamatosan használ majd számtalan kolléga. Persze csak akkor, ha bárhol, bármikor hozzáférhet. A marketing terv lehet pdf, word vagy ppt is, a lényeg azonban az, hogy felhőben vagy bárki által elérhető szerveren tároljuk (persze kiosztva a megfelelő jogosultságokat).

Az ember tervez, a MiniCRM végez

Feladat- és határidőkezelés

A marketing terv megvalósításában talán az a legnagyobb kihívás, hogy mindig tudjuk, kinek mikor milyen teendője van. A MiniCRM-mel azonban ez nem jelent gondot. A Trello-hoz hasonló feladatkezelőben akár hónapokra, évekre előre kioszthatjuk a feladatokat, méghozzá konkrét felelőssel és határidővel. A szoftver ráadásul automatikus értesítőt küld az illetékes kollégának, amikor egy teendő időszerűvé válik.

Automatizáció

Ha pedig már az automata megoldásoknál tartunk: a MiniCRM számos unalmas, ismétlődő feladatot képes önállóan elvégezni. Például automatán kiküldi az érdeklődőknek a visszaigazoló e-mailt vagy az árajánlatot. A webshopodon pedig elhelyezhetsz egy űrlapot: ha egy lead kitölti, az adatok automatikusan a MiniCRM-be kerülnek. És ott is maradnak, hiszen akár több tízezer ügyfél vagy érdeklődő adatait is kezelheted a rendszerben teljesen átláthatóan.

MiniCRM marketing terv

Riportok

Ahogy említettük, a marketing terv megírása után kulcsfontosságú, hogy nyomon kövessük az eredményeket, méghozzá adatok alapján. Nos, a MiniCRM okos riportjaival mindig látni fogod, hogy melyik kampány hogyan teljesített, milyen forrásból érkeznek a legjobb leadek, és kikből lesz a legmagasabb arányban ügyfél. Annak sincs akadálya, hogy a CRM-rendszert összekösd a webshopoddal, vagy akár a Facebook- és Google-fiókoddal.

Már kész a marketing terved, de hiányzik a szoftver, ami összefogja a szálakat? Próbáld ki a MiniCRM-et ingyen, és győződj meg a saját szemeddel a képességeiről!