A weboldalak eredményességének mérése Google Analytics-szal

Mint ahogy az előző bejegyzésünkben is említettük, a céges weboldalak akkor eredményesek, ha azok bevételt termelnek a cégnek, azaz a cél, hogy minél több látogatóból ügyfél váljon. A célok eléréséhez a weboldal folyamatos monitorozására, elemzésére van szükség. Ehhez nyújt segítséget a Google Analytics.

Mi is az a Google Analytics?

A Google Analytics egy mindenki számára ingyenesen hozzáférhető, a piacon elérhető egyik legjobb webanalitikai szoftver, mely megmutatja például, honnan kattintottak át hozzánk weboldalunk látogatói, mennyi időt töltöttek el a weboldalunkon, területileg honnan érkeztek a látogatóink, milyen kulcsszavakra keresve, hirdetésre kattintva jutottak el a weboldalra stb.

Hogyan kezdjünk neki a Google Analytics használatához?

  1. A regisztráció egyszerű: ha létezik már egy Gmail-es email címünk, akkor azzal az email cím/jelszó párossal be is tudunk regisztrálni a Google Analytics oldalán. Ha még nem rendelkezünk Gmail-es címmel, pár kattintással ezt is létrehozhatjuk. A következő oldalon 3 lépésben mutatják be a regisztráció menetét. Itt kattintsunk a “Jelentkezés” gombra.
  2. Ezután ki kell töltenünk egy adatlapot, melyen meg kell adnunk, a weboldal nevét, URL-jét és egyéb adatokat, majd a “Nyomonkövetési azonosító lekérése” gombra kattintva le is generálódik a követési azonosítónk és a követőkódunk.
  3. A követőkódot illesszük be a weboldalunk oldalaiba. A kód beillesztése után pedig meg is kezdhetjük a munkát a Google Analytics-szal.

Konverzió követés

A Google Analytics-ban nagyon sok szempont alapján elemezhetjük weboldalunkat, azonban az egyik legfontosabb – és gyakran kihagyott – eszköze a konverzió követés. Üzleti szempontból a weboldal látogatottságánál sokkal fontosabb az elért eredményt nézni, melyet a legjobban a konverziók követésével vizsgálhatunk meg.

Konverzió akkor történik, ha a látogató elér egy célt a weboldalunkon. Ilyen konverzió lehet például:

  • ajánlatkérés, megrendelés, vásárlás
  • feliratkozás, regisztráció (pl. hírlevélre)
  • egy konkrét aloldal megtekintése a weboldalunkon
  • letöltés
  • oldalon eltöltött idő

Tehát elsődleges feladatunk, hogy meghatározzuk ezeket a konverziós célokat.

A konverziómérés lényege, hogy minél magasabb legyen az össz konverziós arány, a konverzió szám. A hirdetéseknél sem az a fontos, hogy minél több látogatónk, oldalletöltésünk legyen, hanem, hogy minél többen vásároljanak, érdeklődjenek vagy kérjenek tőlünk ajánlatot.

Konverzió méréssel pontosan meg tudjuk azt mondani, melyik marketingcsatornánk eredményesebb. Tegyük fel, Google Adwords hirdetésre elköltöttünk 100.000 Ft-ot, amiből lett 1.000 látogatónk és ebből 100 megrendelésünk, a 100.000 Ft-os Facebook hirdetésünk pedig hozott 5.000 látogatót és ebből 50 megrendelést. Ahogy fentebb is említettük, nem az a lényeg, hogy mekkora látogatottsága van a weboldalunknak a hirdetések hatására, hanem, hogy melyik hozott több vásárlást. A fenti példából tehát az látszik, hogy ugyanannyi költés mellett a Google Adwords hirdetés konverziós aránya 10%, addig a Facebook hirdetésé csak 1%.

Cél beállításának lépései a Google Analytics-ben

  1. Kattintsunk az Analytics jobb felső sarkában található “Adminisztrálás” fülre
  2. Válasszuk ki azt az oldalt, amelyhez célt szeretnénk hozzáadni
  3. A Profil menü alatt válasszuk ki a Célok lapot
  4. A +Cél elemre kattintva vegyük fel a célt

A MiniCRM integrációja a Google Analytics-szel

Ha a weboldalának látogatottságát Google Analytics segítségével méri, akkor webes űrlapokon keresztül a MiniCRM-be regisztrálókról rendszerében marketing-forrás adatokat láthat az ügyfelei adatlapján (pl. hivatkozó oldal, média, első látogatás időpontja stb).