A piacra lépés korlátai V – öszefoglalás

John Knee, Bruce Greenwald és Ava Seave a stratégiai üzletvezetésről szóló, The Curse of the Mogul (2009) című könyvükben a versenyképes előnyök között említik a jogszabályi hátteret. Bár a bürokrácia általában nem jelent különösebb előnyt senkinek, a könyv felsorol pár olyan esetet, amely korlátot emelhet más cégek piacra lépése elé:

  • Egyes iparok támogatása
  • Állami beruházások elnyerése
  • Behozatali vámok

A könyv a versenyképes előnyök összefoglalásaként említi, hogy bár mindegyik felsorolt korlát fenntartható, azok fenntartásához folyamatos ellenőrzés és figyelem szükséges.

A méretgazdaság előnyével rendelkező üzletek nehezen fognak tudni megújulni, és ez a technológia fénysebességgel változó világában hosszútávon nehézségeket fog okozni. Azok a cégek, amelyek a vásárlóik „fogságától” függnek, folyamatosan új vevőkre vannak szorulva, akikben fel kell építeniük a termék fogyasztásának szokását.

Annak tesztelésére, hogy egy adott cég kiépített-e fenntartható piacra lépési korlátot, meg kell néznünk, hogy a megtérülési számadatok hosszútávon magasak-e. Ha egy cégnek ugyanis olyan magas a haszonkulcsa vagy a befektetés megtérülése, amit máshol nem lehet elérni, más cégek is megpróbálnak majd betörni a piacára – kivéve, ha sikerült olyan piacra lépési korlátokat kialakítania, amik ezt megakadályozzák. A legjobb teszt tehát a magas hozamok és a stabil piaci részesedés.

Ha magunkévá tettük a piacra lépés korlátainak elvét, akkor a napi gazdasági híreket is teljesen más szemmel tudjuk majd olvasni.

  • Például az, hogy az AirBus szabadalommal védette le az Oculus Rift „virtuális valóság” sisak  fedélzeten történő használatát egyértelműen jelzi, hogy „fogságba” akarja ejteni azokat az utasokat, akik számára eddig a repülés szinte lehetetlen volt a félelmük miatt.
  • Az, hogy a Facebook felvásárolta a WhatsApp-ot, szintén a vásárlók „fogságát” erősíti, ami különösen fontos a Facebook számára azokban az időkben, mikor egyre kevesebb tinédzser használja a termékét.
  • A Minecraft Windows általi felhasználása szintén a vásárlókról szól, hiszen a Windows Phone piaci részesedése 2014 második negyedévében is csak 2.5% volt. Felvásárolni egy olyan játékot, ami milliók kedvence hozzásegítheti őket ahhoz, hogy többen válasszák azt a telefont, ami a játékkal együtt jön.
  • Az, hogy a Google olyan drónokat tesztel, amik messzebbi területekre is el tudnak juttatni internetet, egyértelműen arra szolgál, hogy a későbbiekben növelje a váltási költséget.

Ami tanulság lehet a saját céged számára, azok a következők:

  • Milyen korlátot tudsz felállítani magad mögé, hogy a később induló cégek ne tudjanak veled egy szintre jutni?
    • Ha méretgazdaságot: fel vagy-e készülve azokra az új belépőkre, akik utánad érkeznek, sok pénzzel felszerelve?
    • Ha a vásárlóidat „fogságba” akarod ejteni, kész vagy-e folyamatosan harcolni az új vevőkért, és konzisztensen azt a színvonalat hozni, amit a vevőid megszoktak?
    • Az árazással kapcsolatban,
      • Ha a saját technológiád, tudsz-e majd rendszeresen megújulni?
      • Ha intuitívabb a termék, mint a többieké, előfordulhat-e, hogy valakié még intuitívabb lesz? Hova fejlődsz tovább?