Megtakarítási tippek startupok számára

Akármennyi befektetéshez is jutsz hozzá, valószínűleg kétszer annyit is el tudnál költeni. Ezért a vállalkozásod számára nagyon fontos, hogy minden lehetséges utat végiggondolj, hogy hol spórolhatnál – és költhetnél többet tartalomra, hirdetésekre, kedvezményekre. Ha pedig sikerül a költségeidből faragnod, akár az árazásodat is meg tudod változtatni. A pénz hozzásegít ahhoz, hogy tudj növekedni, azonban hiba azt gondolnod, hogy a spórolás azt jelenti, egyáltalán nem költesz pénzt. Az alábbi tippek azzal kapcsolatban adnak ötleteket, hogyan használd fel a meglévő lehetőségeidet minél bölcsebben – hogyan spórolj pénzt anélkül, hogy feláldoznád a terméked minőségét?

  1. Nézz körbe!
    Nyilvánvalónak tűnik, de sokszor elfelejtjük, mert úgy gondoljuk, megtaláltuk az „Igazit”, az egyetlen beszállítót/munkatársat/ügynökséget, aki pontosan nekünk való. Lehet, hogy valóban rögtön szerencséd volt, de érdemes saját magunk megnyugtatására is megnézni, hogy mások mit kínálnak.
  2. Használj skype-ot, főleg, ha sokat beszélsz külföldi vevőkkel!
    Mindenképp érdemes telefonvonalról VoIP-ra váltani, legyen az Viber vagy Skype, különösen, ha az üzleted nagyon „élőszó-centrikus”, vagy telefonos ügyfélszolgálattal is rendelkezel.
  3. Keress megbízható szabadúszókat.
    Egy startup beindításához rengeteg különböző képességekkel rendelkező emberekre van szükséged – a dizájntól kezdve az ügyfélszolgálatig. Bár sok feladatot Neked és a társalapítóidnak kell elvégezned (nem csak a költséghatékonyság, hanem a hasznosság miatt is: a vevőid jobban fognak benned bízni, Te pedig elengedhetetlen leckéket tanulsz a termékedről/szolgáltatásodról), lesznek olyanok, ahol profi segítségre van szükségetek. Érdeklődj körbe az ismerőseid körében, posztolj Facebook csoportokra, és meglátod, találsz majd megfelelő embert a feladatra.
  4. Látogass startup rendezvényeket!
    A startup networkingről szóló posztunkban már említettük, mennyire fontos, hogy kapcsolatban légy azokkal az emberekkel, akik hozzád hasonló helyzetben vannak. Ezek a rendezvények tökéletes alkalmat adnak arra, hogy tanácsot kérj tőlük (akár a szabadúszókkal kapcsolatban), be tudnak mutatni olyan embereknek, akik segíthetnek, esetleg együttműködésre léphettek – legyen az közös marketing, vagy esetleg partnerakció a vevőiteknek.
    Érdemes a startup rendezvényeken kívül egyéb niche találkozókat (marketing, vagy értékesítés) is látogatni. Itt olyan emberek előadását/kérdéseit hallhatod, ami alapján akár azt is eldöntheted, hogy felveszed őket – ha nem is főmunkaidőben, de tanácsadóként heti pár órára.
  5. Nézd át a számláidat!
    Van olyan számlád, amit automatikusan fizetsz? Itt az ideje átnézni, nincs-e olyan telefon a neveden, ami továbbra is számláz neked, pedig senki sem használja, vagy nem ragadtál-e benne olyan szoftver megvételbe, amit nem is használsz.
  6. Dolgozz otthonról!
    Ha megoldható, és még abban a fázisban vagy, hogy nem kell irodát fenntartanod, miért tennéd? Így spórolsz az iroda bérleti díján, bútorokon, utazási költségeken.
    Amire figyelned kell, ha ebben a fázisban már vannak alkalmazottaid, hogy néha nehéz azokat, akik otthonról dolgoznak, megfelelően motiváltan tartani. Érdemes ezért 1) a munkakapcsolat elején letisztázni, mik az elvárások, illetve a hét elején „meetingelni”, és heti bontásban közölni, mik az elvárásaid 2) számszerűsíteni, mérni az eredményeket.
    Ha vannak olyan munkatársaid, akik otthonról dolgoznak , érdemes velük Skype-on tartani a kapcsolatot, illetve távoli asztalt (pl. Teamviewer) használni, hogy mindenki probléma nélkül tudjon otthon, együtt dolgozni.
  7. Ha muszáj, hogy irodád legyen, rendezd be használt bútorokkal!
    Minden startup gyönyörű, Google-re vagy Microsoftra emlékeztető napos, világos, funkcionális irodáról álmodik. Azonban érdemes végiggondolni, ezek a cégek hogy és hol dolgoztak startupként: garázsban, illetve kollégiumi lakószobában. A túl elegánsan berendezett irodád lehet, hogy lenyűgöz néhány meghívott újságírót, de potenciális befektetőkben, sőt, akár kliensekben is visszatetszést kelthet, ha az irodád berendezése többet ér, mint az egész évi profitod.
  8. Gmail üzleteknek
    Miért nehezítenéd meg az életedet, és keresnél e-mail szervert, amikor a Gmail, amit mindenki ismer, és szeret, elképesztő mértékű tárhellyel és egyéb funkciókkal rendelkezik, egy gombnyomásnyira van? Ha az üzleti megoldást választod, a saját cégednek megfelelő domain név lehet a @ után.
  9. Hozd a saját eszközöd!
    Miért költenél egy gép-flottára, amikor sokan szeretnek a saját gépükkel dolgozni? Az egyetlen, amire vigyáznod kell, az az, hogy minden üzleti tevékenységnek nyoma legyen a felhőbe – így, ha megromlik a viszony az adott munkatárssal, vagy máshová megy dolgozni, sem vesznek el az adatok.
  10. Legyen gyakornokod!
    Minden cégnél akad olyan munka, amelyek inkább idő – , mint képesség-igényes: árak bekérése, excelek összeállítása, beszállítók keresése. Miért ne vennél fel egy gyakornokot ezekre a feladatokra? Azonban mindenképp figyelj arra oda, hogy bár a gyakornok ingyen, vagy jelképes összegért dolgozik, azért jött a cégedhez, hogy tanuljon tőled, a cégvezetésről, a munkafolyamatokról. A munkájáért cserébe vond be a gyakornokod az üzletbe! Mutasd meg neki, milyen rendszereitek vannak, milyen rutinokat alakítottatok ki és miért, hogyan intézed a céggel kapcsolatos ügyeket, engedd, hogy beüljön tárgyalásokra, vagy felvételi beszélgetésekre.
  11. Vezesd a költségeidet.
    Google táblázatban, excelben, applikációban (Expensify, Mint, Dollarbird), de a MiniCRM-ben is beállíthatod a bejövő számlák kezelési módját. A fontos nem csak az, hogy a hónap végén lásd, mit fizettél és miért, hanem a tudatos gondolkodás, mikor valamiért pénzt adsz ki, és az, hogy egy pillantással átlásd, mire költöd a legtöbb pénzt.
  12. Folyamatosan tárgyalj újra a beszállítóiddal.
    6-9 havonta keresd fel a beszállítóidat/szolgáltatóidat, és kérj 10-30% kedvezményt. Ha csak a felük igent mond, már 5-15%-ot spóroltál a fix költségeiden!
  13. Fektess be – a tudásba.
    Saját magad fejlesztése az egyik legnagyobb vagyontárgyad lehet. Folyamatosan olvass az üzletágadról, arról, hogy milyen innovációk történnek, vagy üzleti könyveket, vagy képezd magad online ingyenes kurzusokkal (Youtube-on a YCombinator Startup előadása, Coursera, Open University, stb.).
  14. Beszélj a könyvelőddel!
    Minél előbb tudsz leülni a könyvelőddel arról beszélni, hogyan érdemes az áfa-visszaigénylést csinálni, milyen üzleti forma a legmegfelelőbb a számodra, hogyan vegyél fel munkatársakat, annál jobban fogsz tudni célszámokat kiadni és árazni is.
  15. Ha van lehetőséged, pályázz vissza nem térítendő befektetésre!
    Ezek jöhetnek pályázatokból, vagy inkubátorokból. Az inkubátorok további előnye, hogy struktúrát és tudást biztosítanak, anélkül, hogy túlságosan beleszólnának a céged vezetésébe.
  16. Ne költs fejvadász cégekre.
    LinkedIn, Facebook, Twitter, meetup-ok: Ezen a négy csatornán keresztül elérheted a legérdeklődőbb, leglelkesebb, és legképzettebb alkalmazottakat.
  17. Barter
    Neked szükséged van egy könyvelőre, a könyvelőirodának pedig a szoftveredre/applikációdra. Miért ne köthetnétek kölcsönösen előnyös üzletet?
  18. Vegyél fel embereket – okosan
    Olyan munkatársakat vegyél csak fel, akik tényleg elkötelezettek, és keményen fognak dolgozni. Nincs annál nagyobb pazarlás, mint fizetni egy munkatársat, aki nem koncentrál munkaidejében teljes mértékben a cégedre. (Posztunkat arról, hogyan érdemes a startupod számára munkatársakat keresni, itt találod.)
  19. Költs arra, hogy megtartsd a vevőidet.
    Új vevőket keresni 5-8-szor annyiba kerül, mint megtartani a már meglévő vevőket. Legyen egy igazán eredményes ügyfélszolgálati programod, érezzék a vevőid, hogy adsz a véleményükre, és persze legyen szuper a terméked – és veled fognak maradni.