Mi tesz egy csapatot sikeressé?

Amikor a céged már eljutott arra a szintre, hogy embereket tudj felvenni, alapvető, hogy ne csak az adott személy képességeire fókuszálj, hanem lebegjen a szemeid előtt egy igazi csapat felépítése. A kollégák munkáját ugyanis csak csapatban tudod maximalizálni, ez garantálja, hogy a lehető legtöbbet adják bele az alkalmazottak a munkába.

De hogyan mérd fel azt, hogy mi kell ahhoz, hogy együttműködni képes, haszon-maximalizáló csoportot hozz létre? Több felmérés is született az elmúlt pár évben, ezek áttekintésével képet kaphatunk egy jó csapat meghatározó tulajdonságáról. Mi segíthet felismerni, hogy kire is van szükséged.

  • Mielőtt meghirdetsz egy állást, kérj ajánlásokat az alkalmazottaidtól!
    Yves-Alexandre de Montjoye és kutatótársai az MIT-n tanuló diákok együttműködését vizsgálták egy szemeszteren keresztül. Vizsgálódásuk során arra jutottak, hogy az informális kapcsolatok szerepe meghatározza egy csapat problémamegoldó képességeit: azok a diákok, akik a munkakapcsolat előtt is baráti viszonyt ápoltak, sokkal hatékonyabban tudtak információt cserélni, illetve tanácsot adni egymásnak.
    Ez a fajta baráti viszony, ha nincs is meg új alkalmazottak felvételekor, kialakítható – főleg vezetői segítséggel. A pozitív irodai kultúra, és az olyan csapatépítő programok, amik lehetőséget adnak informális kapcsolatok kialakítására, optimális irányba befolyásolhatják a munkát is.
  • Válogass össze változatos háttérrel rendelkező embereket a csapatba!
    Lu Hong 2004-es kutatásában matematikai modellekkel bizonyította, hogy azok a csapatok, akik sokféle tapasztalattal rendelkeznek, jobban tudnak döntést hozni, mint egy-egy, az adott üzlethez kiválóan értő személy. A változatos háttér garantálja, hogy mindenki másféleképpen fog a problémához viszonyulni, és másfajta látásmódot fog kínálni.
    A csapat egy-egy tagja annyit ér, amennyit fejleszteni tud a csapat döntésein. Az, hogy valaki mennyire képes másként gondolkodni egy adott problémáról, sokkal fontosabb egy csapatban, mint az, hogy mennyire képes egyedül megoldani egy problémát. Érdemes tehát kibővíteni a keresést, hogy a csapat tagjai legyenek olyan emberek is, akiknek esetleg más területen van tapasztalatuk, vagy nem pontosan „szakmába vágó” előképzettséggel rendelkeznek. Rendkívül lényeges az is, hogy felvételi beszélgetéskor olyan feladatokat adj, amik megmutatják, hogyan közelít egy-egy személy a problémához, és összevesd ezeket – ki az, aki a többi jelentkezőhöz képest teljesen máshonnan közelítette meg a problémát?
  • Válassz megfelelő vezetőt a csapatnak!
    Michael Klug és James Bagrow 2014-ben a Github együttműködési platformján kialakuló csoportokat vizsgálták. A tanulmány egyik legfontosabb konklúziója az volt, hogy a leghatékonyabb csapatok domináns vezetővel rendelkeznek, aki több munkát végez el a csapaton belül, mint annak a többi tagja.
    Ez azt jelenti, hogy a csapat hatékony működéshez olyan vezető személyiségre van szükség, aki a saját munkavégzésével képes inspirálni a többieket is. A munka nagy részét egy „törzscsapat” végzi, kiegészülve lazábban összefonódó, támogatói tagokkal.

A legfrissebb kutatások eredménye szerint tehát egy csapat felépítésekor arra kell törekedni, hogy legyen egy domináns, tapasztalt vezető a csapatban, aki szoros, informális kapcsolatot (is) ápol a törzscsapatával. A leghatékonyabb döntéshozáshoz szükséges az is, hogy minél változatosabb hátterű emberek is részt vegyenek a döntéshozatalban, és minél több látásmódot felöleljen a csapat.