A SEO után: AEO – Mi az a válaszmotor-optimalizálás, és hogyan vágj bele?
Közzétéve: 2025. 05. 26.
/

Ma már kivétel nélkül minden cég SEO-zik, azaz megpróbálja a lehető legjobb helyezést elérni a Google keresőjében. Teljes iparág épült a keresőoptimalizálásra, és nem is kétséges, hogy az egyik legjobb, leghatékonyabb és legolcsóbb ügyfélszerzési módszernek számít. Csakhogy a technikai fejlődés nem állt meg, sőt! Az elmúlt években a mesterséges intelligenciák robbanásszerű fejlődést mutattak, és bizony helyet követelnek maguknak a netes keresésekben is.
Ez pedig új kihívások elé állítja a céged marketingjét: már nem elég az első találatok között lenni a Google-ben, arra is szükség van, hogy a mesterséges intelligencia által generált válaszok között is a te tartalmad számítson relevánsnak, hivatkozási alapnak. Ezt a célt szolgálja az AEO (Answer Engine Optimization, magyarul válaszmotor-optimalizálás). Cikkünkből megtudhatod, hogyan válik a te honlapod a ChatGPT, a Gemini és a többi MI kedvencévé!
Mi az AEO, a válaszmotor optimalizálás?
Hogy mi fán terem az AEO, azt legjobban két példával tudjuk megvilágítani. Először írjuk be a Google keresőbe, hogy „Mi az a MiniCRM?” Ahogy az alábbi képen láthatod, a hagyományos, listaszerű találatok felett a Google azonnal – a mesterséges intelligencia segítségével – megválaszolja a kérdést röviden, szöveges formában (a kereső ez kiemelt kivonatnak nevezi). Azt is láthatod, hogy ebben az esetben a Google a MiniCRM Wikipédia oldalát vette alapul, onnan foglalta össze, hogy mi is a MiniCRM. És pontosan itt van a kutya elásva: az AEO-val elérheted, hogy a te oldaladat használja az MI, innen foglalja össze a választ. Ez pedig kattintást – sok, sok kattintást – hozhat.
Hasonló történik, ha megkérdezzük a ChatGPT-t, hogy mi a MiniCRM. A mesterséges intelligencia itt több forrást is használt: a Wikipédiát és a MiniCRM saját weboldalát. Ezeket tekinti a legrelevánsabb, leghitelesebb forrásnak, amivel megválaszolhatja a kérdést. Ez pedig megint egy fontos dologra világít rá: ha sikeres válaszmotor-optimalizálást szeretnél, akkor a tartalmaidnak hitelesnek, relevánsnak és naprakésznek kell lennie.
A válaszmotor-optimalizálás (AEO) tehát egy olyan high-tech megközelítés, amivel úgy optimalizálod a tartalmat, hogy a válaszmotorokon keresztül közvetlen válaszokat adjon a felhasználói lekérdezésekre. Ehhez egészen biztosan az kell, hogy a tartalmak értéket adjanak, és mintegy előre válaszolják meg azokat a kérdéseket, amiket a felhasználók feltesznek. Utóbbihoz értened kell azt is, hogy a kérdések mögött milyen szándék áll (pl. információhiány).
Az AEO és a SEO közti legfőbb különbség az, hogy az előbbi nem kulcsszavakra, hanem a felhasználói kérdésekre fókuszál. Elsősorban az olyan kérdéseket tudod lefedni releváns és értékes tartalmakkal, mint a „Mi az a…?”, „Hogyan működik a…?”, „Foglald össze röviden, hogy…”.
Az AEO során komoly figyelmet kell szentelned annak, hogy szakértőként láttasd magad a saját témádban, a tartalmaid pedig világosak és jól strukturáltak legyenek. Ezt olyan egyszerű praktikákkal érheted el, mint a felsorolások a szövegen belül vagy a címsorok használata.
Miben más az AEO, mint a hagyományos SEO?
A SEO alfája és ómegája a kulcsszó: olyan szavak, kifejezések meghatározása, amikre szeretnél jó helyen szerepelni a Google találati listáján. Az AEO során viszont ezzel szemben a felhasználói kérdésekre adott válaszokra fókuszálsz. Nem kell tengernyi kulcsszóval bajlódnod, mert az olyan gyors válaszformátumokra akarsz hatni, mint amilyen a kiemelt kivonat, az MI válaszok vagy a hangalapú keresésekre adott reakciók.
Azt is érdemes tudni, hogy a válaszmotorok, MI-k egészen másképp működnek, mint a keresőmotorok. Ezek nem kilométerhosszú linklistát állítanak össze, hanem a kérdésekre rövid, tömör és releváns válaszokat adnak. Sokkal szűkebb tehát a fókusz, amit okos stratégiával az előnyödre fordíthatsz.
6 lépés a sikeres AEO-hoz
1. Kulcsszókutatás
Bár a SEO-val ellentétben az AEO nem kulcsszóalapú optimalizálást jelent, azt mégis tudnod kell, hogy mire keresnek az emberek a ChatGPT-ben, Google-ben. Bármilyen ismert kulcsszókutató eszközt, programot használhatsz, de érdemes az olyan kifejezéseket preferálnod, mint a „Mi az a…?” és a „Hogyan kell?”. Annak sincs semmi akadálya, hogy valamelyik MI-től kérj segítséget a vállalkozásod számára releváns kérdések, kifejezések kiválasztásához.
2. Minőségi tartalom
Enélkül esélyed sincs! Csakis akkor leszel releváns az MI-k számára, ha a weboldaladon, webshopodon a tartalmak kiváló minőséget képviselnek. Azaz közvetlenül, világosan és pontosan választ adnak a felhasználókat érdeklő kérdésekre. A magas minőségű tartalom ezen felül tényekkel alátámasztott, informatív és a célközönség igényeihez illeszkedő.
Akárcsak a hagyományos SEO-nál, itt is elengedhetetlen, hogy a releváns kulcsszavak szerepeljenek a szövegben – a kulcsszóhalmozást ellenben jobb elkerülni. Azt se felejtsd el, hogy a tartalom elsősorban az embereknek szól, tehát legyen könnyen érthető, magával ragadó. Célszerű a tartalmat felsorolásokkal, címsorokkal és rövid bekezdésekkel tagolni, így az olvasók és az MI-k is gyorsabban megértik és feldolgozzák.
3. Strukturált adatok
Hogy mik azok a strukturált adatok arról ITT és ITT olvashatsz bővebben. Dióhéjban most csak annyit, hogy a weblapon lévő tartalmak szabványos strukturálása megkönnyíti a keresőmotorok és MI-k dolgát, hogy megértsék a szövegeket, képeket, szerkezeti egységeket. Az AEO szempontjából a strukturálás talán a legfontosabb lépés, amit el kell végezned. Mindenképp használd a schema.org sztenderdizált struktúráit, mert a keresők és MI-k ezt részesítik előnyben.
4. Tartalomoptimalizálás hangalapú keresésre
A hangalapú keresők – Síri, Alexa stb. – a gépi tanulásnak köszönhetően képesek megérteni a hozzájuk intézett szóbeli kérdéseket, majd válaszolnak is ezekre. Ehhez az kell, hogy a tartalmaid – amennyire csak lehetséges – egy hétköznapi társalgás stílusát és mondatszerkezetét kövessék. Azért lényeges ez, mert ezek a szoftverek arra ösztönzik a felhasználókat, hogy teljes, egész mondatokban kérdezzenek, majd ők is ugyanígy válaszolnak. A közvetlen, társalgási stílus amúgy az olvashatóságot is javítja, szóval így két legyet ütsz egy csapásra.
Ha helyi vállalkozó vagy, akkor érdemes a „Közel hozzám” típusú, illetve a helyalapú kérdésekre is optimalizálnod a tartalmakat. Amennyiben például valaki azt kéri a Síritől, hogy ajánljon éttermet a közelben, vagy keressen asztalost Budapesten, akkor nem árt, ha a te honlapod is szóba jöhet.
5. GYIK oldal
A gyakran ismételt kérdések aloldal több szempontból is hasznos. Az olvasók releváns információkhoz jutnak és adott esetben tehermentesítik az ügyfélszolgálatot. Hab a tortán, hogy AEO szempontból is nagyon előnyösek, hiszen éppen azt a kérdezz-felelek formulát követik, amit az MI-k is keresnek. A keresőmotorok előszeretettel keresgélnek a GYIK-ban, ha az jól strukturált és kimerítő válaszokkal szolgál.
6. Bizalom és hitelesség felépítése
Egy AEO-ra optimalizált honlap kicsit olyan, mint egy véleményvezér az adott témában, szakterületen. Ezzel a márkád hitelességét is növelheted, ami természetesen ügyfélszámban is meglátszik majd. Ha sikeres AEO-t szeretnél, semmiképp ne erodált a hitelességedet, ne hagyd, hogy az ügyfelek bizalma csorbát szenvedjen. Azaz ne kerüljön fel olyan információ, tartalom az oldaladra, ami nem igaz, félig igaz vagy nem kapcsolódik a szakterületedhez.
Az AEO két legnagyobb előnye
Elköteleződés javulása
Az AEO azonnali hozzáférést biztosit az érdeklődőknek a hiteles, tömör és pontos információkhoz. Ez magasabb elköteleződést jelent majd, mert a látogatók nagyobb valószínűséggel töltenek több időt az oldaladon, több oldalt néznek meg, és nagyobb eséllyel lépnek interakcióba.
Organikus forgalom növelése
Akárcsak a SEO, az AEO is az organikus forgalom növelésére szolgál. Különösen a fiatalabbakra, vagy az informatika iránt érdeklődőkre igaz, hogy előszeretettel használják az MI-t és a hangalapú keresőket. Idővel pedig ez a két terület még nagyobb szeletet hasít majd ki a netes keresésekből.
Fontos tehát már most megtenni az első lépéseket az optimalizált weblap felé, hogy a te céged legyen az iparág leghitelesebb forrása. Ha erre képes vagy, a SEO mellett egy újabb remek eszköz lesz a kezedben, hogy ingyen irányíts nagy forgalmat a honlapodra.
Felhasznált források: