Marketing

Így legyen jó KKV web stratégiája! (3. rész) – Usability, használhatóság

KKV web stratégia: usability
usability Web stratégia

Harmadik részéhez érkezett a KKV cégeknek szánt web stratégiával foglalkozó cikksorozatunk. Miután átvettük az alapokat, mélyebben beleástuk magunkat a tartalom fontosságába, ezúttal a céges weboldalunk usability, azaz a használhatóságának fontosságát elemezzük.

A piramis második foka tehát a usability, azaz a használhatóság, valamint a felépítés. Miért fontos ez? Gondoljunk bele, ha a látogató nem találja meg azt, amiért jött, akkor hiába miénk a legjobb termék, soha nem fog minket választani, tőlünk vásárolni.

Több metodika és aspektus létezik, melyeket követve biztosra mehetünk a jól felépített és használható weboldal irányának eltalálásához: navigáció, üres helyek, grafikai elemek, tipográfia mind a látogató célirányos vezetését szolgálják. Ebben a cikkben elsősorban az alapelveket vesszük át, hogy minden cégvezető tisztában legyen azzal, hogy miért is fontos a usability tudománya.

Mi is pontosan a usability?

Használatóság és minőség, mely segíti a felhasználót, sőt irányítja, hogy a tervezők célját végigvigye a weboldalon.

A testamentumi tanok 5 főbb elemet határoznak meg a usability-vel kapcsolatban:

  • Tanulhatóság: mennyire könnyű megtanulni a használatot, akár már első alkalommal?
  • Hatékonyság: a meghatározott célt mennyire gyorsan és tudatosan tudja véghezvinni a látogató/felhasználó?
  • Emlékezés: ha a látogató nem használja a weboldalt, majd újra visszatér, mennyire ragad meg benne annak célja, folyama, használata?
  • Hibák: mennyit tévednek ezek a látogatók? A cél világos, vajon hány zsákutcába jutnak el, mire a végső célt (pl. vásárlás, ingyenes letöltés) elvégzik.
  • Elégedettség: utólag hogyan értékelik a használhatóságot?

 

Használhatóság

Tegyük fel a kérdést: a weboldal azt a célt szolgálja, segíti elő, amire terveztük? Amíg erre a látogatók szemszögéből nem tudunk egyértelmű választ adni, addig nem vagyunk kész.

A használhatóság és a hasznosság egyaránt fontosak, hiszen a content, azaz a tartalom szintjén is kitértünk már rá, hogy hosszú távon kizárólag az olyan weboldal és szolgáltatás tud „fennmaradni”, melyek valóban értéket közvetítenek. A usability-nek, a weboldal tervezésének ezt kell támogatnia. Egy rossz navigáció, bonyolult, átláthatatlan dizájn kontraproduktív lehet, hiszen nem csupán nem tudunk majd vele értékesíteni, de a felhasználók is hamar elhagyják az oldalt, amit a Google hamar büntetni is fog SEO irányból.

Miért is fontos ez?

Gyakorlatilag a túlélésért, ahogy fentebb is említettük már többször is, ha egy weboldalt túl körülményes használni, esetleg zavaró a felépítése, akkor a felhasználók elhagyják azt. Amennyiben a honlap nem tudja világossá tenni, hogy mit lehet rajta véghezvinni, akkor a felhasználók elhagyják. Ha rosszul van tördelve, zavaró a dizájn, rossz a tipográfia, olvashatatlan a szöveg, akkor a felhasználók elhagyják.

A felhasználók, látogatók nem fognak időt tölteni azzal, hogy megfejtsék a weboldal működését, keressenek rajta valamit, esetleg nagy nehezen, szemet megerőltetve elolvassák. Ha ez nem megy azonnal, akkor keresnek egy másik honlapot.

KKV web stratégia: usability Törekedjünk rá, hogy minden platformon ugyan azt az élményt nyújtsuk!

Az internetes értékesítés egyik legfontosabb szabálya, hogy azt a terméket vagy szolgáltatást nem fogják megvenni, amit nem találnak meg.

Ne becsüljük alá a usability tudományát, a legújabb nemzetközi irányelvek szerint a dizájnra szánt keretösszeg 10%-át a használhatóság javítására és vizsgálatára kell költeni, minimum. A Nielsen Norman Group felmérése szerint egy jó usability optimalizálási folyamat akár megduplázhatja a weboldal sikerességét.

Hogyan javítsunk weboldalunkon?

Rengeteg ismeretanyag és metodika született arra, hogy a használhatóságon javítsunk, ezek közül a tesztelés (user testing) a legfontosabb.

Hogyan teszteljünk? Három fontos elemre érdemes figyelni:

  • Igyekezzünk reprezentatív felhasználókkal nekivágni, a célcsoportunk legkülönbözőbb típusaiból.
  • Jól leírt feladatsort kelljen végrehajtania minden tesztelőnek, hogy azt konzekvensen lehessen vizsgálni.
  • Mélyvizsgálatot tartsunk az eredményekkel kapcsolatban, figyeljük meg a tesztelőket, hogy melyik ponton hogyan teljesítenek, akadnak el, vagy végzik el a célokat.

Természetesen a végrehajtásba nem szabad beleavatkozni, hiszen ekkor befolyásoltuk az eredményeket. A tanulmányok szerint egy 5-15 fős mintával már szinte minden hibát ki tudunk szűrni, lehetőségeinkhez mérten tehát igyekezzünk minimum 5 fővel elvégezni a weboldalunk tesztelését.

Mikor dolgozzunk a usability-n?

A tervezési és fejlesztési fázisban folyamatosan, hiszen nem szabad csak az utolsó, már kész verzióval nekifogni a tesztelésnek. Vajon melyik egyszerűbb, folyamatosan kisebb teszteket lefuttatni, majd apró változtatásokat végrehajtani, esetleg egy kész weboldalt a rossz eredmények miatt teljesen újratervezni?

KKV web stratégia: usability Tervezés és tesztelés, akár több verzió is születhet

Hogyan fogjunk hozzá?

Nem mindenki engedheti meg a szakember alkalmazását, ennek ellenére mind a fejlesztő felé jelezhetjük, hogy kiemelten fontosnak tartjuk a usability-t, illetve magunk is tehetünk fontos és eredményes lépéseket a jól használható weboldal felé:

  1. Mielőtt az új weboldal tervezésébe fognánk, teszteljük a régi változatot. Itt sok időt megtakaríthatunk azzal, hogy a jó elemeket kiválasztjuk és átemeljük.
  2. Vizsgáljuk meg a konkurenciát, sőt, teszteljük azt. Az eredmények, az általunk vélt hibák remek kiindulási alapot fognak adni.
  3. Végezzünk kutatást meglévő ügyfeleink között, tudjuk meg, hogy mire nyitottak, mit hiányolnak a régi weboldalunkról. Csak egy kérdőív…
  4. Használjunk mockup eszközöket, ezeket a prototípusokat rögtön tesztelhetjük, megmutathatjuk másoknak, szakembereknek. Elkészítésük gyorsan megy, rengeteg energiát spórolhatunk velük.
  5. Tanuljunk és járjunk utána a legújabb usability és weboldal dizájn trendeknek. Rengeteg blog és honlap foglalkozik a témával, melyeket átnézve sok lépéssel a konkurensek előtt járhatunk
  6. Amikor már úgy érezzük, hogy tökéletes lett weboldalunk terve, teszteljük le még egyszer!

 

Kiemelten fontos, hogy a user experience, azaz a felhasználói élményre, valamint a használhatóságra irányuló teszteléseket már a kezdeti, tervezési fázisban elkezdjük.

Ne felejtsük, hogy a tervezés papíron kezdődik. Korábbi lépésekkor már összeállítottuk azt, hogy mi a weboldalunk célja, milyen tartalmat és szolgáltatást szeretnénk generálni, ez után a következő lépés az, hogy mindezt „vászonra vigyük”.

Kezdjünk el rajzolni, nézzünk meg sablonokat, inspirálódjunk más weboldalakból. A rajzolás, avagy a mockupok készítése kiterjed minden fontos elem elhelyezésére, valamint kiemelten fontos navigáció pontos kitalálása, átgondolása.

Amikor összeállt papíron a felépített honlap, akkor meg nem a fejlesztés jön, hanem már ebben a fázisban is tesztelni kell. Akár ha Ön készíti ezeket a terveket és fejleszteti le őket, akár egy szakember, a tervezési fázis után ezeket a vázlatokat a lehető legtöbb embernek meg kell mutatni. Véleményüket kikérni, majd kiértékelni.

Tehát:

  • Mérjük fel a konkurenciát, állítsuk össze a tartalmi elemeket, határozzuk meg a célokat.
  • Rajzoljunk, készítsünk mockupokat, ezeket már ebben a kezdeti fázisban teszteljük, mutassuk meg másoknak is.
  • A végső eredmények után kezdjük el a fejlesztést (adjuk le a fejlesztőnek), de minden lényegi fázis elkészülte után teszteljünk újra!

 

Láthatjuk, hogy a használhatóság és a felhasználói élmény vizsgálata logikai alapokon nyugszik, terveznünk és tesztelnünk kell, melyekből végül egy remek weboldal alakulhat ki.

KKV web stratégia: usability Rajzoljunk, készítsünk mockupokat!

Hogy milyen irányvonalakra érdemes odafigyelni 2014-ben? Íme egy rövid útravaló, ha most kezdenének el gondolkodni egy új céges weboldalon:

  1. Mobil minden: a mobil piac megállíthatatlanul növekszik, minden szegmensben drasztikusan emelkednek a mobil felhasználók arányai. Talán le sem kell írni: megfelelően optimalizált és jól használható mobil verziót kell készítenünk weboldalunkból.
  2. Egyszerű, parallax (görgethető) weboldalaké a jelen. Nem véletlenül, a tesztek azt bizonyítják, hogy az ilyen egyszerű, görgethető és 1-2 hasábos honlapok konvertálnak a legjobban. Átláthatóak és érthetőek, hiszen egyszerűségük rákényszeríti a készítőt, hogy célratörően vigyen fel tartalmat.
  3. Kevesebb locsogás: fókuszáljunk a lényegre, mind szöveges formában, mind a dizájnban kerüljük a giccset. Minden felhasználó arra törekszik és akkor elégedett, ha szinte azonnal átlátja a weboldal célját és megérti annak lényegét.
  4. Képek és videók: talán sosem voltak még ilyen fontosak a képek, magunk is többször írtunk már olyan technikákról, melyekkel a figyelmet tudjuk irányítani. A képek és a videók erre valók. Használjuk őket!
  5. Egyszerű navigáció minden platformon: roppant fontos, hogy a navigáció minden platformon ugyanolyan egyszerű legyen, hiszen egy felhasználó vélhetően PC-n és pl. mobilon is megnézi majd weboldalunkat. Ne okozzunk neki plusz fejtörést.

 

A KKV cégeknek szóló web stratégiával foglalkozó cikksorozatunk harmadik részében tehát a weboldalak használhatóságára tértünk ki. Elsősorban az irányelveket igyekeztünk lefektetni, konkrét stratégiákkal és eszközökkel, megoldásokkal itt a MiniCRM üzleti blogján is folyamatosan találkozhat, találkozhatott.

A következő részben a már jól ismert SEO-val fogunk foglalkozni. Eljutottunk odáig, hogy van egy remek tartalmi stratégiánk, üzleti modellünk, erre épülő felhasználóbarát weboldalunk. A következő fázis a keresőoptimalizálás lesz. Tartsanak velünk!

KKV web stratégia cikksorozat:

  1. Cikksorozat indító
  2. Content – tartalom/üzleti modell
  3. Usability – weboldal és használhatóság/céloptimalizálás
  4. SEO – keresőoptimalizálás
  5. Social Media – közösségi marketing
  6. PPC – Kattintás alapú hirdetések
  7. Összegzés, gondolatébresztő